Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Życie w Norwegii

Wojna cenowa w norweskich supermarketach: sieci obniżają ceny ryb

Monika Pianowska

21 sierpnia 2023 10:17

Udostępnij
na Facebooku
Wojna cenowa w norweskich supermarketach: sieci obniżają ceny ryb

Ostatnie dane pokazują, że populacja Norwegii nadal je mniej ryb. stock.adobe.com/licencja standardowa

W miniony weekend norweskie supermarkety ogłosiły obniżkę cen ryb. Promocje oscylujące na poziomie 15-20 proc. obowiązują od 21 sierpnia.
W ciągu sobotniego wieczoru rozpoczęła się wojna cenowa na ryby, w której sieci sklepów w Norwegii prześcigały się w oferowaniu ludziom najtańszych ofert. Najpierw Kiwi ogłosiło, że obniża cenę odpowiadającą 15 proc. VAT, zaś REMA 1000 zareagowała promocją o 20 proc. W ślad za nią poszedł supermarket Extra.
Kiwi utrzyma obniżkę odpowiadającą VAT na wszystkie świeże i mrożone ryby do 1 października. To łączy się z serią środków, które firma podjęła w ubiegłym roku, z największym zamrożeniem cen w lutym. Następnie firma postanowiła zrezygnować ze skoku cen, który ma miejsce 1 lutego każdego roku (kiedy dostawcy podwyższają ceny w sklepie). Podążyły za nią Coop Extra i Rema.

To wszystko pozory?

Ekonomista Anders Nordstad uważa jednak, że promocja w Kiwi to nic specjalnego. Powołuje się na fakt, że od połowy marca cena ryb na giełdzie towarowej Fish Pool spadła o 42 proc. Jego zdaniem Kiwi i Norgesgruppen wykorzystują ten fakt, by powiedzieć, że obniżają VAT na ryby.
Dyrektor ds. komunikacji Kristine Arvin broni jednak decyzji supermarketu i zwraca uwagę, że ich cena zakupu nie pokrywa się z cenami na Fish Pool, który jest rynkiem kupna i sprzedaży kontraktów na łososia.
– Nordstad powołuje się na spadek z marcowego szczytu, ale zapomniał, że Kiwi nie podniosło ceny ani jednej ryby w lutym, marcu czy kwietniu. Nie możemy zredukować  poziomu, którego nigdy nie mieliśmy – mówi w komentarzu dla VG. – Ponadto sprzedajemy nie tylko łososia, ale także wiele innych rodzajów ryb, zarówno świeżych, mrożonych, jak i przetworzonych – dodaje.
Oferta Kiwi

Oferta Kiwikiwi.no/screenshot

REMA 1000 zaś wprowadza akcję, w ramach której od poniedziałku obniża ceny wszystkich ryb i produktów rybnych o 20 proc.
Kiwi obniżyło również VAT na ryby w 2019 roku, a następnie sprzedaż wzrosła o 42 proc. w ciągu kilku tygodni.
– REMA 1000 będzie sprzedawać rybne towary po najniższej cenie w kraju – mówi Pia Mellbye, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu sieci. Twierdzi, że to od dawna planowana kampania.
Ostatnie dane pokazują, że populacja Norwegii nadal je mniej ryb. W komunikacie prasowym z 20 sierpnia REMA 1000 oznajmia, że chce coś z tym zrobić, aby osiągnąć cel przyczynienia się do poprawy zdrowia publicznego do 2030 r.

Eksport ryb kwitnie

Jeśli chodzi o gospodarkę Norwegii, słaba korona i chiński rynek przyczyniły się do wzrostu eksportu ryb i owoców morza z kraju fiordów. W szczególności wartość sprzedaży norweskiego pstrąga osiągnęła rekordowy poziom.
W lipcu Norwegia wyeksportowała owoce morza o wartości 12,4 mld koron. Według Urzędu ds. Rybołówstwa (Fiskedirektoratet) oznacza to wzrost o 928 mln koron, co odpowiada 8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku.
Źródła: VG, Kiwi, Rema 1000, MojaNorwegia
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok