
Pisaliśmy wczoraj o zagrażających zdrowiu i życiu pacjentów błędach, jakie popełniają norwescy studenci i absolwenci pielęgniarstwa. Kiedy przyjrzeć się bliżej z jakimi zadaniami sobie nie radzą, człowiek zaczyna się obawiać, czy idąc np. do szpitala faktycznie trafi pod opiekę fachowców.
Zadanie nr 1:
Pacjent ma otrzymać dawkę paracetamolu 1000 mg. Pojedyncza tabletka zawiera dawkę 250 mg. Ile tabletek powinien dostać pacjent?
Zadanie nr 2:
Dziecko o masie ciała 20 kg dostaje preparat Pinex® . Dziecko ma przyjmować go w stężeniu 12 mg na każdy kilogram masy ciała. Pojedyncza dawka jaką otrzymuje to 10 ml. preparatu. Jaka jest siła/stężenie preparatu w mg/ml.?
Zadanie nr 3:
Pacjentowi przepisano preparat Teovent®. Stężenie leku wynosi 6,5 mg/ml. Pacjent ma dostawać 13 mg leku na każdy kilogram masy ciała w ciągu doby i ilość ta ma zostać podzielona na trzy dawki. Pacjent waży 24 kg. Ile ml preparatu powinien otrzymać pacjent w każdej dawce?
Zadanie nr 4:
Pacjent ma dostać 1000 ml roztworu NaCl. Infuzja (podawanie dożylne, kroplówka) ma rozpocząć się o godzinie 12.20. Tempo infuzji ma wynosić 360 ml/godz. O której godzinie zakończy się podawanie kroplówki? Podaj odpowiedź w godzinach i pełnych minutach.
Zadanie nr 5:
10 ml koncentratu o stężeniu 50 mg/ml należy rozcieńczyć wodą tak, by uzyskać stężenie roztworu 1 mg/ml. Ile wody potrzeba, by uzyskać taki roztwór?
Do rozwiązania powyższych zadań powinna wystarczyć znajomość matematyki na poziomie szkoły podstawowej (chyba, że w ciągu ostatnich kilkunastu lat nastąpił aż tak drastyczny spadek poziomu nauczania). Zapewne większość czytelników bez trudu się z nimi uporała. Natomiast dla wielu norweskich studentów pielęgniarstwa stanowiły one barierę nie do pokonania.
Procent zdawalności egzaminów z dawkowania leków na kilku wiodących uczelniach kształcących pielęgniarki i pielęgniarzy w Norwegii kształtował się w ostatnich latach następująco:
Odsetek osób oblewających egzaminy z dawkowania leków: |
|||
Szkoła Wyższa w Południowym Trøndelagu (Høgskolen i Sør-Trøndelag) |
|||
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
30% |
38% |
40% |
38% |
Uniwersytet w Stavanger |
|||
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
47% |
47% |
49% |
(brak danych) |
Szkoła Wyższa w Bergen |
|||
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
29% |
34% |
26% |
26% |
Uniwersytet w Oslo |
|||
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
64% |
56% |
58% |
51% |
Jak widać, najlepiej wypadła Szkoła Wyższa w Bergen, a najgorzej uniwersytet w Oslo.
Czyli: jeśli już wpadać w ręce łapiduchów, to najlepiej tych kształconych na zachodzie Norwegii ;)
Rozwiązania zadań:1: 4 tabletki. 2: 24 mg/ml. 3: 16 ml w każdej dawce. 4: O 15:07. 5: 490 ml. |
Na podstawie: Aftenposten, DBH oraz danych placówek edukacyjnych
To może Cię zainteresować
02-10-2013 22:35
0
-1
Zgłoś
02-10-2013 21:52
6
0
Zgłoś
11-09-2013 07:46
8
0
Zgłoś
10-09-2013 12:54
0
-4
Zgłoś
10-09-2013 12:27
2
0
Zgłoś
10-09-2013 12:27
0
0
Zgłoś
10-09-2013 12:05
1
0
Zgłoś
10-09-2013 12:00
3
0
Zgłoś