Szacuje się, że na zniwelowanie ruchu samochodowego w centrum Oslo w ostatnich latach rocznie poświęcano ok. 100 milionów koron z budżetu gminy.
adobe stock/ licencja standardowa
28 proc. samochodów zniknęło z centrum Oslo w ciągu trzech lat, wynika z badań przeprowadzonych przez Sweco na zlecenie Wydziału ds. Transportu i Środowiska gminy Oslo (Bymiljøetaten). Przyczyniły się do tego takie zabiegi stołecznej rady miasta, jak likwidowanie miejsc parkingowych, zamykanie niektórych ulic dla ruchu drogowego czy wyższe opłaty bramkowe i nowe bramki płatnicze.
W latach 2016-2019 radni Oslo zadbali również o więcej kursów autobusów z centrum miasta czy ścieżki rowerowe. Wszystko to z myślą o rekreacji mieszkańców stolicy kraju fiordów i odwiedzających je turystów, którzy w przestrzeni miejskiej doczekali się m.in. nowych ławek, stolików i dodatkowej zieleni.
Szacuje się, że na zniwelowanie ruchu samochodowego w centrum Oslo w ostatnich latach rocznie poświęcano ok. 100 milionów koron z budżetu gminy. Przedstawiciele stołecznych władz zapowiadają jednak, że to dopiero udany początek ich działań i w najbliższym czasie planują kontynuować redukcję aut i dążyć do tego, żeby otoczenie miasta było jak najbardziej przyjazne pieszym. Mają powstać m.in. nowe place zabaw, a kolejne ulice zostaną przebudowane.
Okolice ratusza i portu w Oslo to popularne miejsca wśród spacerowiczów.
Źródło: MN
Na plus dla pieszych i… sklepów
Chociaż na początku realizacji projektu istniały obawy, że zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum Oslo przyczyni się do problemów z dostawami i spadku sprzedaży w sklepach np. wokół ratusza, okazało się, że niektóre miejsca parkingowe przeznaczone pierwotnie dla prywatnych kierowców mogą wykorzystywać obecnie wyłącznie firmy kurierskie i dostawcze, a większa liczba spacerowiczów w centrum przekłada się stopniowo na większą liczbę klientów w tamtejszych sklepach.
Wprowadzone na przestrzeni ostatnich lat kroki niwelujące ruch samochodowy mają jednak zbyt małą skalę, by móc zbadać ewentualną poprawę jakości powietrza w centrum Oslo. W tym przypadku głównym celem była bowiem większa dostępność przestrzeni miejskiej dla pieszych, a nie kwestie ekologiczne. Do tej pory zlikwidowano 700 miejsc postojowych, w redukcji nie uwzględniano jednak parkingów dla niepełnosprawnych.
Reklama
17-06-2020 22:17
3
0
Zgłoś
17-06-2020 22:14
0
0
Zgłoś
17-06-2020 22:11
0
0
Zgłoś
01-06-2020 20:54
0
-1
Zgłoś
01-06-2020 20:52
0
-6
Zgłoś
01-06-2020 19:17
0
0
Zgłoś
01-06-2020 18:56
0
-4
Zgłoś
30-05-2020 23:59
4
0
Zgłoś
30-05-2020 18:46
0
-6
Zgłoś
30-05-2020 18:27
0
0
Zgłoś