Obecnie nie ma przepisów, które umożliwiałyby cyfrowe udostępnianie danych o zmarłym między spadkobiercami a firmami prywatnymi i publicznymi.
stock.adobe.com/licencja standardowa
1 lipca weszła w życie nowelizacja, która pozwala na cyfrową wymianę informacji między urzędami publicznymi, prywatnymi firmami i spadkobiercami. Ma to pomóc w sprawnym rozwiązaniu formalności po śmierci danej osoby.
Bliskim pogrążonym w żałobie osobiste realizowanie spraw urzędowych i spotykanie się z reprezentantami firm prywatnych może sprawiać problem i stanowić dodatkowe obciążenie. Z ankiety przeprowadzonej przez Urząd ds. Cyfryzacji wynika, że Norwegom trudno znaleźć informacje o tym, co powinno się zrobić w przypadku śmierci członka rodziny i w jakiej kolejności. Teraz pomóc ma cyfryzacja.
Pomoże technologia
– Opracowujemy rozwiązanie, które daje przegląd sytuacji finansowej zmarłego, takich jak zadłużenie, aktywa, konta bankowe czy nieruchomości – mówi starszy doradca Bredo Swanberg z Urzędu ds. Cyfryzacji (Digitaliseringsdirektoratet) w rozmowie z Norweską Agencją Prasową (NTB).
Bliskim pogrążonym w żałobie osobiste realizowanie spraw urzędowych i spotykanie się z reprezentantami firm prywatnych może sprawiać problem i stanowić dodatkowe obciążenie.Źródło: Fot. Adobe Stock, licencja standardowa
Obecnie nie ma przepisów, które umożliwiałyby cyfrowe udostępnianie danych o zmarłym między spadkobiercami a firmami prywatnymi i publicznymi. Do tej pory formalności niezbędne do wypełnienia po czyjejś śmierci w Norwegii były skomplikowane i wymagały sporo papierologii. Dlatego w marcu bieżącego roku do rozpatrzenia w Stortingu skierowano projekt nowego prawa spadkowego, który umożliwiłby cyfrowe udostępnianie danych.
Pozostało trochę pracy
Prawo zostało uchwalone i weszło w życie wraz z początkiem lipca, jednak wymaga rozwoju technologii z uwzględnieniem ochrony prywatnych danych. Możliwość uregulowania formalności np. w zakresie spadków ma zostać dopracowana do pierwszego kwartału 2024 roku. Dzięki doprecyzowaniu ustawy o dziedziczeniu Urząd ds. Cyfryzacji będzie mógł zacząć prace nad wdrażaniem przepisów w życiu po okresie letnim br.
Drogą cyfrową będzie można uzyskać informacje o rachunkach, długach, nieruchomościach i pojazdach zmarłego. Osoby uwzględnione w testamencie mają mieć możliwość wyznaczenia pełnomocnika spadkowego również online. Taka osoba otrzyma cyfrowe świadectwo spadkowe, pisze Ministerstwo ds. Samorządów Terytorialnych.
Źródło: regjeringen.no