Ubezpieczenia zdrowotne w Norwegii – ważne nie tylko w okresie wakacyjnym: EKUZ i druki E-106 oraz E-109

Jak zapewnić sobie i rodzinie ubezpieczenie? MN
Karta EKUZ – co to takiego?
Zapewnia ona niezbędne, z medycznego punktu widzenia, usługi podczas krótkotrwałego pobytu poza granicami norweskimi na takich samych warunkach jak obywatele kraju, w którym się przebywa. Korzystanie ze świadczeń medycznych na podstawie EKUZ dotyczy jednak tylko nagłych przypadków, które wymagają natychmiastowego leczenia.
O tym, czy w konkretnym przypadku dane świadczenia są niezbędne, decyduje lekarz, biorąc pod uwagę charakter tych świadczeń oraz przewidywany okres pobytu polskiego świadczeniobiorcy w danym państwie członkowskim UE/EFTA. Wspomniane usługi mogą być świadczone wyłącznie przez lekarzy w placówkach publicznej służby zdrowia.
Finansowane dzięki EKUZ usługi różnią się ponadto w poszczególnych państwach, zarówno pod względem jakości, jak i zakresu, ponieważ są one uzależnione od obowiązującego w danym kraju prawa. EKUZ nie pokrywa usług w postaci np. wcześniej zaplanowanego zabiegu w szpitalu. Co wtedy?
Czym są druki E-106 i E-109?
To dokumenty potwierdzające ubezpieczenie zdrowotne w Norwegii w celu korzystania z bezpłatnej opieki medycznej w innym kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (czyli także w Polsce). Podczas gdy formularz E-106 pomoże rozciągnąć ubezpieczenie z Norwegii na Polskę zarówno osoby tam pracującej, jak i członków jej rodziny, formularz E-109 będzie dotyczył takiego rozciągnięcia tylko na zamieszkałych w Polsce członków rodziny osoby pracującej w Norwegii.
Jak uzyskać kartę EKUZ?
Przepisy te mają także zastosowanie do członków rodziny, np. współmałżonka lub dzieci, nad którymi sprawuje się opiekę. Warto nadmienić, że każdy członek rodziny musi mieć własną kartę EKUZ. Procedury uzyskiwania karty zależą od rodzaju posiadanego norweskiego numeru personalnego. Jeżeli ktoś identyfikuje się stałym numerem personalnym (fødselsnummer), zamówienia karty może dokonać elektronicznie. Tymczasowy numer personalny (D-nummer) wymaga natomiast bezpośredniego kontaktu z Helfo, instytucją bezpośrednio połączoną z norweskim departamentem zdrowia.
Proces zamawiania Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego
Czas oczekiwania na przesłanie karty wynosi około 10 dni od daty zamówienia. Może się zdarzyć sytuacja, w której dana osoba musi wyjechać z Norwegii, zanim otrzyma kartę, a zaistnieje konieczność skorzystania z usługi medycznej w kraju pobytu. Nie mając jej przy sobie, można otrzymać z Helfo tzw. certyfikat zastępczy EKUZ, który jest wysyłany przez Helfo bezpośrednio do instytucji medycznej zajmującej się pacjentem. Blankiet daje takie same prawa, jak EKUZ. Na wszelki wypadek warto mieć przy sobie kilka kserokopii karty.
Karta EKUZ jest ważna zwykle przez 3 lata. Zachowuje ważność do daty na niej wskazanej, chyba że w czasie, w którym była ważna, dana osoba utraciła status świadczeniobiorcy. W takiej sytuacji EKUZ traci ważność w tym samym dniu, co utrata statusu świadczeniobiorcy uprawnionego do korzystania z opieki zdrowotnej na koszt NFZ.
Jakie warunki należy spełnić, aby móc ubiegać się o druki E-106 i E-109?
- pracują w Norwegii lub pobierają zasiłek dla bezrobotnych;
- odprowadzają składki na ubezpieczenie społeczne (trygdeavgift) w Norwegii;
- posiadają wspólny adres zamieszkania wraz z rodziną w Polsce;
- regularnie odwiedzają rodzinę w Polsce.
Formularz E-109 z kolei jest wydawany osobom, które:
- pracują w Norwegii lub pobierają zasiłek dla bezrobotnych;
- odprowadzają składki na ubezpieczenie społeczne w Norwegii;
- mieszkają na stałe w Norwegii;
- mają rodzinę po części zamieszkałą na stałe w Norwegii, po części w Polsce.
Druk E-106:
- kopia paszportu lub dowodu osobistego;
- umowa o pracę / kontrakt lub decyzja o przyznaniu zasiłku dla bezrobotnych;
- potwierdzenie pisemne od pracodawcy o zatrudnieniu.
- kopia paszportu lub dowodu osobistego;
- umowa o pracę / kontrakt lub decyzja o przyznaniu zasiłku dla bezrobotnych;
- informacja o karcie podatkowej (informasjon om skattekortet) – aktualna za rok podatkowy, w którym dana osoba składa wniosek o ubezpieczenie.
Jak wygląda procedura przyznawania druków?
Wydany przez Helfo druk jest przesyłany do zainteresowanego w dwóch ostemplowanych egzemplarzach. Druki należy dostarczyć następnie do swojego wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. NFZ zachowuje jeden egzemplarz druku dla siebie, drugi (z pieczątką NFZ) należy odesłać do Helfo. Druki E-106 i E-109 wydaje się na ogół na okres 2 lat.
Źródła: ekuz.nfz.gov.pl, multinor

To może Cię zainteresować