Zestawienie podbiły cztery regiony Norwegii.
Fot. fotolia.com/Royalty Free
Analitycy banku DNB sprawdzili, które miejsca w Norwegii są najpopularniejszymi kierunkami letnich podróży. Biorąc pod uwagę transakcje dokonywane kartą, zauważyli, że blisko 90 proc. operacji w gminie Stranda przeprowadzają turyści. To właśnie tę lokalizację uznano za turystyczną perłę kraju fiordów.
W okresie przed pandemią Stranda tętniła życiem m.in. dzięki turystom z całego świata. W 2020 roku oraz obecnie brak podróżnych z zagranicy nadrabiają Norwegowie. 86 proc. obrotu wykonywanego kartami płatniczymi pochodzi od przyjezdnych. W rankingu, tuż za gminą położoną w Møre og Romsdal, znajdują się Lom (Innlandet) oraz Aurland i Stryn (Vestland). Udział transakcji przeprowadzonych przez turystów wynosi w nich 85 i 83 proc., wynika z analizy banku DNB.
Najsłynniejszą atrakcją gminy Stranda jest wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO Geirangerfjorden.
Fot. adobestock/licencja standardowa
Cztery regiony dominują w zestawieniu
Czołowa dziesiątka najpopularniejszych gmin w Norwegii zlokalizowana jest w Møre og Romsdal, Nordland, Trøndelag i Vestland. W tych okręgach położonych jest 26 z 30 najchętniej odwiedzanych przez turystów miejscowości. Jak informuje DNB, na urlop w Norwegii poza miejscem zamieszkania najczęściej decydują się mieszkańcy Oslo. 30 proc. transakcji wykonanych przez nich kartą odbywa się poza norweską stolicą. Na końcu zestawienia znajdują się osoby pochodzące z Agder. W 86 proc. przypadków ich środki zostają wykorzystane w okręgu.
Najpopularniejsze gminy turystyczne wg. analizy DNB:
1. Stranda (86 proc. transakcji wykonują turyści)
2. Lom (85 proc. transakcji wykonują turyści)
3. Aurland (83 proc. transakcji wykonują turyści)
4. Stryn (83 proc. transakcji wykonują turyści)
5. Moskenes (82 proc. transakcji wykonują turyści)
6. Gjerstad (81 proc. transakcji wykonują turyści)
7. Flekkefjord (81 proc. transakcji wykonują turyści)
8. Kragerø (80 proc. transakcji wykonują turyści)
9. Øystre Slidre (80 proc. transakcji wykonują turyści)
10. Skjåk (79 proc. transakcji wykonują turyści)
Jak informują analitycy, w 2021 roku zmieniły się również turystyczne nawyki Norwegów. O ile przed 12 miesiącami decydowali się na najpopularniejsze atrakcje, obecnie chcą zobaczyć także mniej znane lokalizacje. Chętniej korzystają również z hoteli. Zarówno w 2020, jak i w 2021 roku, ilość transakcji dokonana w tego typu obiektach wzrosła o co najmniej 50 proc. Z kolei spadek zainteresowania popularnymi miejscami widoczny jest m.in. na Preikestolen. W ciągu dwóch lat liczba odwiedzających klif osób spadła o ponad połowę.