Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

5
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Wiele tuneli w Norwegii nie spełnia unijnych wymogów bezpieczeństwa

Monika Pianowska

30 listopada 2023 18:00

Udostępnij
na Facebooku
1
Wiele tuneli w Norwegii nie spełnia unijnych wymogów bezpieczeństwa

Breisvortunnelen dalej jest w remoncie, podobnie jak 39 innych obiektów w Norwegii. wikimedia.org/ fot. Sundgot/ https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en/

Aby zmniejszyć liczbę pożarów w tunelach i poprawić ich ogólne bezpieczeństwo, w 2004 r. Unia Europejska wprowadziła nowe wymogi, mające dostosować je do współczesnego, wciąż natężającego się ruchu. Miała je wprowadzić w życie także Norwegia.
Kraj fiordów miał czas na zmodernizowanie swoich obiektów drogowych do 2019 roku, jednak do tej pory 39 tuneli nie spełnia minimalnych wymagań określonych w unijnym rozporządzeniu. 25 z nich znajduje się w Vestlandet.

Pożary najgroźniejsze

Zgodnie z wymogami UE dotyczącymi bezpieczeństwa tuneli muszą one m.in. zapewniać odpowiednią przepustowość, ochronę przed wodą i mrozem, mieć zainstalowany monitoring oraz posiadać wyjścia awaryjne, dzięki którym w razie wypadku nie staną się śmiertelną pułapką.
Na poziomie UE dyrektywa 2004/96/WE ma na celu zapewnienie minimalnego stopnia bezpieczeństwa użytkowników dróg w europejskich tunelach poprzez zapobieganie zdarzeniom krytycznym, które mogą zagrozić życiu ludzkiemu, środowisku i instalacjom tuneli.

Zachód w tyle

W Norwegii istnieje ponad 1200 tuneli drogowych. Średnio w dwóch z nich co miesiąc dochodzi do pożarów, a każdego roku w wypadkach giną cztery osoby – pisze Teknisk Ukeblad.
Remontowi został poddany także Lærdalstunnelen na trasie E16 (Sogn og Fjordane), najdłuższy drogowy tunel świata.

Remontowi został poddany także Lærdalstunnelen na trasie E16 (Sogn og Fjordane), najdłuższy drogowy tunel świata.Źródło: wikimedia.org/ fot. Jørn Eriksson/ CC BY 2.0

We wschodniej i południowej Norwegii wszystkie tunele drogowe włączone do transeuropejskiej sieci drogowej zostały w ostatnich latach zmodernizowane i dostosowane do unijnych standardów, ale na zachodzie 25 obiektów nadal wymaga renowacji. Remont wielu z nich ma się jednak zakończyć dopiero w latach 2030-2040.
Jak pisze Sunnmørsposten, przykładowo pięć z nich znajduje się w Nordfjord. Prace modernizacyjne w Kongenestunnelen, Breisvortunnelen i Maragjøltunnelen potrwają planowo do lat 2027-2028. Tunel Kjøshammar ma niepewny status, ale obecnie szacuje się, że zostanie ukończony w latach 2030-2031, zaś Lotetunnelen w 2035 roku.
Zaktualizowane statusy i opisy prac modernizacyjnych w norweskich tunelach można znaleźć na stronie Państwowego Zarządu Dróg i Autostrad.
Źródła: Statens vegvesen, NTB, Sunnmørsposten, European Commission
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Krzysztof Mazur

03-12-2023 19:08

To Unia Europejska nie spełnia żadnych norm

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok