Breisvortunnelen dalej jest w remoncie, podobnie jak 39 innych obiektów w Norwegii.
wikimedia.org/ fot. Sundgot/ https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en/
Aby zmniejszyć liczbę pożarów w tunelach i poprawić ich ogólne bezpieczeństwo, w 2004 r. Unia Europejska wprowadziła nowe wymogi, mające dostosować je do współczesnego, wciąż natężającego się ruchu. Miała je wprowadzić w życie także Norwegia.
Kraj fiordów miał czas na zmodernizowanie swoich obiektów drogowych do 2019 roku, jednak do tej pory 39 tuneli nie spełnia minimalnych wymagań określonych w unijnym rozporządzeniu. 25 z nich znajduje się w Vestlandet.
Pożary najgroźniejsze
Zgodnie z wymogami UE dotyczącymi bezpieczeństwa tuneli muszą one m.in. zapewniać odpowiednią przepustowość, ochronę przed wodą i mrozem, mieć zainstalowany monitoring oraz posiadać wyjścia awaryjne, dzięki którym w razie wypadku nie staną się śmiertelną pułapką.
Na poziomie UE dyrektywa 2004/96/WE ma na celu zapewnienie minimalnego stopnia bezpieczeństwa użytkowników dróg w europejskich tunelach poprzez zapobieganie zdarzeniom krytycznym, które mogą zagrozić życiu ludzkiemu, środowisku i instalacjom tuneli.
Zachód w tyle
W Norwegii istnieje ponad 1200 tuneli drogowych. Średnio w dwóch z nich co miesiąc dochodzi do pożarów, a każdego roku w wypadkach giną cztery osoby – pisze Teknisk Ukeblad.
Remontowi został poddany także Lærdalstunnelen na trasie E16 (Sogn og Fjordane), najdłuższy drogowy tunel świata.Źródło: wikimedia.org/ fot. Jørn Eriksson/ CC BY 2.0
We wschodniej i południowej Norwegii wszystkie tunele drogowe włączone do transeuropejskiej sieci drogowej zostały w ostatnich latach zmodernizowane i dostosowane do unijnych standardów, ale na zachodzie 25 obiektów nadal wymaga renowacji. Remont wielu z nich ma się jednak zakończyć dopiero w latach 2030-2040.
Jak pisze Sunnmørsposten, przykładowo pięć z nich znajduje się w Nordfjord. Prace modernizacyjne w Kongenestunnelen, Breisvortunnelen i Maragjøltunnelen potrwają planowo do lat 2027-2028. Tunel Kjøshammar ma niepewny status, ale obecnie szacuje się, że zostanie ukończony w latach 2030-2031, zaś Lotetunnelen w 2035 roku.
Zaktualizowane statusy i opisy prac modernizacyjnych w norweskich tunelach można znaleźć na stronie
Państwowego Zarządu Dróg i Autostrad.
Źródła: Statens vegvesen, NTB, Sunnmørsposten, European Commission
Reklama
03-12-2023 19:08
4
0
Zgłoś