Około 3600 przedsiębiorstw operujących także w Norwegii potrzebuje zgody.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Krajowe licencje towarowe i autokarowe wygasły 1 stycznia 2025 r. Teraz każdy, kto wykonuje przewozy towarów wymagające licencji lub przewozy autokarowe, musi posiadać licencję wspólnotową.
Wciąż około 2300 przedsiębiorstw nie złożyło wniosku o licencję na wspólne przedsięwzięcie. Grozi im teraz duża kara finansowa, przypomina Państwowy Zarząd Dróg i Autostrad (Statens vegvesen).
Mandaty również za zapominalstwo
Jeśli firmy świadczące takie usługi na norweskich drogach nie będą posiadały ważnych nowych uprawnień, od nowego roku mogą otrzymać karę w wysokości 60 tys. koron w przypadku zatrzymania podczas kontroli. Jeżeli przewoźnik nie będzie mieć przy sobie dokumentu, nawet ważnego, grozi mu mandat 6 tys. koron.
Zmiana licencji krajowej na wspólnotową to plan znany branży transportowej od 10 lat. W ostatnich latach Zarząd Dróg wysłał kilka komunikatów prasowych i listów do wszystkich przedsiębiorstw, których on dotyczył. Nie powinno być to więc zaskoczeniem, a jednak o przepisy zadbała tylko część firm.
Około 3600 przedsiębiorstw operujących także w Norwegii przed rozpoczęciem nowego roku potrzebowało zgody i powinno otrzymać pismo od Altinn dotyczące sposobu ubiegania się o nową licencję. Czas realizacji wynosi od dwóch do czterech tygodni.
Ważne dodatkowe certyfikaty
Nowe zezwolenie wspólnotowe ma kolor niebieski i można go używać zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym.
Stary i nowy wygląd licencji na przewóz towarów i turystów.Statens vegvesen
Firmy ubiegające się o zmianę licencji krajowej na wspólnotową muszą dołączyć następującą dokumentację:
- Zaświadczenie o rejestracji działalności gospodarczej, numer organizacji.
- Certyfikat zawodowy menedżerów, kierowników transportu i dyrektorów.
- Zaświadczenie o podatku VAT i podatku od towarów i usług.
Certyfikaty nie mogą być starsze niż trzy miesiące.
Reklama