Nie wszędzie w kraju piggdekki są jednak mile widziane, za jazdę z nimi trzeba więc płacić. /zdjęcie poglądowe
stock.adobe.com/standardowa/alfa27
W Norwegii panuje zasada, że opony mają być dostosowane do aktualnie panujących warunków atmosferycznych. Warto jednak znać umowne daty, w których należy zmienić ogumienie w samochodzie na zimowe - z kolcami lub bez. Trzeba też pamiętać, że w niektórych miastach za jazdę z piggdekkami wymagana jest opłata.
Opony na zimę
Zarząd Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) informuje, że ogumienie ma być dostosowane do warunków panujących na drodze niezależnie od pory roku. Jeśli konieczne jest zapewnienie wystarczającej przyczepności, samochód musi mieć opony zimowe z kolcami lub bez również poza umownym okresami wymienionymi poniżej.
Statens vegvesen zwraca też uwagę na wymagania obowiązujące kierowców dotyczące głębokości bieżnika w okresie zimowym i letnim.
W okresie zimowym - od 1 listopada do pierwszej niedzieli po 2 dniu Wielkanocy włącznie - wymagany jest bieżnik o głębokości co najmniej 3 mm. Okres obowiązywania tego wymogu będzie się zatem nieco różnić każdego roku, w zależności od tego, kiedy w danym roku przypada Wielkanoc.
W przypadku Nordland, Troms og Finnmark wymóg minimalnej głębokości bieżnika wynoszącej 3 mm obowiązuje od 16 października do 30 kwietnia włącznie.
W okresie letnim - od pierwszej niedzieli po Poniedziałku Wielkanocnym do 1 listopada - głębokość bieżnika na oponach musi wynosić minimum 1,6 mm. Nie można używać opon letnich do jazdy na drogach zimą, ponieważ opony letnie nie mają wystarczającej przyczepności na lodzie i śniegu.~Statens vegvesen
Powyższe regulacje dotyczą pojazdów do 3,5 t. Dla tych powyżej 3,5 t w okresie od 1 listopada do pierwszej niedzieli po 2 dniu Wielkanocy obowiązuje wymóg głębokości bieżnika co najmniej 5 mm. W przypadku Nordland, Troms og Finnmark wymagana jest głębokość bieżnika co najmniej 5 mm między 16 października a 30 kwietnia. Poza tymi okresami na oponach wymagana jest głębokość bieżnika co najmniej 1,6 mm.
Piggdekki
Od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po drugim dniu świąt wielkanocnych kierowcy w Norwegii mogą używać do jazdy opon z kolcami. Na północy kraju umowna data jazdy z piggdekkami przypada ok. dwa tygodnie szybciej - 16 października, trwa jednak dłużej, do 1 maja.
Opon z kolcami można używać więc także poza powyższymi okresami, jeśli wymagają tego warunki pogodowe.Źródło: stock.adobe.com/standardowa/everelative
Nie wszędzie w kraju piggdekki są jednak mile widziane - jazda z takim ogumieniem ma negatywny wpływ na jakość powietrza - władze Oslo, Stavanger, Bergen i Trondheim wprowadziły więc opłaty za “kolce”. W przeciwnym razie kierowcy grozi mandat. Wprowadzono stawki za dzień, miesiąc lub za cały sezon - w zależności od tego, w jakim okresie kierowca planuje używać piggdekków podczas jazdy. Opłata zależy także od masy pojazdu - te ważące powyżej 3,5 tony płacą podwójną stawkę.
Opłaty za używanie piggdekków
pojazd do 3,5 tony:
35 koron dziennie
450 koron miesięcznie
1400 koron za cały sezon
pojazd powyżej 3,5 tony:
70 koron dziennie
900 koron miesięcznie
2800 koron za cały sezon
W przypadku uiszczenia stawki za cały sezon istnieje możliwość anulowania opłaty - wówczas kierowca otrzyma zwrot pieniędzy za czas pozostały do końca sezonu.
Opłaty obowiązują zarówno na drogach gminnych, jak i okręgowych, a także na parkingach publicznych. Mandat za brak wymaganej w danych miastach opłaty wynosi 750 koron.
Opłaty dokonuje się online, za pośrednictwem aplikacji (Bil i Oslo, Smartpark, EasyPark, Parkering i Bergen), w automatach znajdujących się na niektórych stacjach benzynowych (Oslo, Bergen, Stavanger), w tzw. piggdekkautomater (Bergen, Trondheim) lub przez SMS (w przypadku zapłaty za dzienną jazdę w Trondheim). Dokonując opłaty elektronicznie, nie trzeba zostawiać za szybą auta potwierdzenia zapłaty. Opłat można dokonać też za pośrednictwem strony internetowej danej gminy:
OsloTrondheimBergenStavanger
Jeśli kierowca uiścił opłatę za jazdę z piggdekkami po jednym z czterech miast, w pozostałych trzech - jeśli przez nie przejeżdża - nie ma obowiązku płacić.
Z opłaty zwolnione są pojazdy, których kierowcy posiadają pozwolenie na parkowanie w miejscu dla niepełnosprawnych, motocykle, samochody w służbie policji.
W 2011 roku naukowcy ze szwedzkiego uniwersytetu w Linköping wykazali, że opony z kolcami ścierają nawierzchnię drogi, wytwarzając pył, którego wdychanie zwiększa ryzyko chorób serca i układu oddechowego.Źródło: Adobe Stock / licencja standardowa / Roman Babakin
Statens vegvesen, Oslo kommune, Stavanger kommune, Bergen kommune, Trondheim kommune, MojaNorwegia