Sam pojazd musi wracać do kraju siedziby raz na osiem tygodni, a po dozwolonych trzech zleceniach w ciągu siedmiu dni ma obowiązywać czterodniowy „okres zamrożenia”.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Norweskie Ministerstwo Transportu wprowadza zmiany w przepisach dotyczących czasu jazdy i odpoczynku kierowców zawodowych, i pracuje nad wdrożeniem wspólnych zasad transportu krajowego w porozumieniu EOG. Pakiet ma stanowić część przyszłego planu działania rządu przeciwko dumpingowi socjalnemu w branży.
Firmy transportowe muszą teraz zapewnić kierowcom możliwość powrotu do domu na co najmniej tydzień w okresie czterech tygodni. Nie będą oni mogli spędzać siedmiu dni odpoczynku w swoim pojeździe i otrzymywać zapłaty na podstawie tego, jak szybko dostarczyli towary.
Sam pojazd musi wracać do kraju siedziby raz na osiem tygodni, a po dozwolonych trzech zleceniach w ciągu siedmiu dni ma obowiązywać czterodniowy „okres zamrożenia”.
Jak dodaje Nygård, na przewóz samochodem dostawczym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony wymagane będzie zezwolenie.Źródło: Foto: Kristoffer Moene Rød, Samferdselsdepartementet
Większe wymagania dla pracodawców
– Celem rządu jest zapewnienie każdemu przyzwoitego i bezpiecznego życia zawodowego. Ważnym krokiem na tej drodze jest wdrożenie unijnego pakietu mobilności. W związku z tym Ministerstwo Transportu przyjęło teraz nowe przepisy dotyczące czasu prowadzenia pojazdu i czasu odpoczynku dla kierowców, używania tachografów w pojazdach oraz zasad dostępu do rynku transportu drogowego – mówi minister transportu Jon-Ivar Nygård cytowany w komunikacie prasowym resortu.
Nowe przepisy wpisują się w tzw. część socjalną pakietu mobilności, który został zawarty w porozumieniu EOG 18 marca.
Jak dodaje Nygård, na przewóz samochodem dostawczym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony wymagane będzie zezwolenie. Pojawią się zatem restrykcje dotyczące prowadzenia działalności na obszarze EOG. Przewoźnicy będą musieli spełniać wymagania dotyczące siedziby, reputacji, finansów i kompetencji zawodowych. Zasady wchodzą w życie 1 listopada.
Od 2026 r. wprowadzone zostaną również nowe przepisy dotyczące czasu odpoczynku, a tachograf będzie wymagany, gdy samochody dostawcze o masie 2,5-3,5 tony będą jeździć w transporcie międzynarodowym.
Źródło: Samferdselsdepartementet
Reklama