Resort chce teraz ujednolicić warunki pracy zarówno norweskich, jak i zagranicznych jednostek.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Rząd Norwegii proponuje, aby załogi zagranicznych statków kursujących między norweskimi portami pracowały na takich warunkach, jak jednostki z kraju fiordów. Ujednolicenie warunków pracy i wynagrodzeń dotyczyłoby zarówno działalności offshore, jak i rejsów.
Projekt zakłada, że statki w norweskiej żegludze krajowej oraz te świadczące usługi morskie na norweskim szelfie i w norweskiej strefie ekonomicznej podlegałyby wymogowi lokalnych warunków płacy i pracy. Propozycja opiera się na zaleceniach Komitetu Holmefjord.
Zagraniczni marynarze zarabiają mniej
Jak mówi minister rybołówstwa i gospodarki morskiej Bjørnar Skjæran cytowany w rządowym komunikacie prasowym, nowe prawo ma chronić pracowników, promując bardziej sprawiedliwe życie zawodowe, zapobiegając dumpingowi socjalnemu i przeciwdziałając konkurencji niskich płac.
Ministerstwo Rybołówstwa zakłada, że w żegludze przybrzeżnej i rejsach wycieczkowych występuje wysoki udział statków zagranicznych. Obecnie w przypadku pracowników na zagranicznych statkach obowiązują głównie przepisy państwa, pod którego banderą pływa jednostka. Oznacza to, że marynarze pracujący na wodach norweskich i norweskim szelfie kontynentalnym otrzymują różne wynagrodzenie. W transporcie towarowym pracownicy spoza UE/EOG zarabiają około jednej trzeciej pensji marynarzy norweskich.
Ujednolicenie warunków pracy i wynagrodzeń dotyczyłoby zarówno działalności offshore, jak i rejsów.Źródło: adobe stock/ licencja standardowa
Są pewne wymagania…
Resort chce teraz ujednolicić warunki pracy zarówno norweskich, jak i zagranicznych jednostek. Prawo będzie miało zastosowanie do rejsów, gdy statek pływa między portami norweskimi lub operuje wyłącznie z jednego portu w Norwegii. W przypadku statków wycieczkowych przypływających z lub do portu zagranicznego nowe przepisy będą miały zastosowanie tylko wtedy, gdy ponad połowa podróży odbywa się na norweskich wodach terytorialnych. Oznacza to, że statki wycieczkowe, które są w ruchu międzynarodowym, nie zostaną uwzględnione, jeśli rejs odbywa się głównie poza norweskimi wodami.
Jeśli zaś chodzi o statki na szelfie i w norweskiej strefie ekonomicznej, prawo będzie obowiązywało, gdy dana jednostka będzie zaangażowana w budowę, eksploatację lub użytkowanie obiektu. Dodatkowo statek miałby się znajdować w norweskiej strefie ekonomicznej lub na norweskim szelfie przez co najmniej 30 dni lub trzy miesiące w przeciągu roku.