Praca i prawo pracy
Kto potrzebuje meldunku w Norwegii?
5

Kto musi się zameldować w Norwegii? Fot. fotolia - royalty free
Każda z osób, która przebywa na terenie Norwegii co najmniej 6 miesięcy, musi się zameldować. Kto jeszcze potrzebuje meldunku? Jak się o niego ubiegać? W dzisiejszym artykule wszystko wyjaśniamy.
Fakt, że Polska należy do Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego, znacznie upraszcza wyjazd do Norwegii. Osoby o polskim obywatelstwie nie potrzebują zezwolenia na pobyt ani pracę, żeby zatrudnić się u norweskiego pracodawcy wystarczy rejestracja pobytu, D-nummer i zamówienie karty podatkowej. Może się jednak okazać, że umowa wiąże się z dłuższym niż pół roku pobytem w tym kraju, co będzie wymagało zameldowania. Dlatego w dalszej części wyjaśnimy, komu dokładnie jest potrzebne, a także – jak się o nie ubiegać.
Dla kogo meldunek?
Zameldowanie obowiązuje wszystkie osoby przebywające na terenie Norwegii co najmniej 6 miesięcy. Trzeba jednak posiadać stałe źródło utrzymania na kolejne pół roku, a także móc to udokumentować – umową o pracę albo odpowiednio wysoką emeryturą czy rentą. Powodem może też być podjęcie studiów na norweskiej uczelni, prowadzenie działalności gospodarczej w Norwegii lub łączenie rodzin. Bez takiego uzasadnienia nie można liczyć na legalny stały pobyt. Wymóg ten oznacza, że pracownicy sezonowi i osoby z umowami o krótkim terminie nie zameldują się w Norwegii. Podobna sytuacja ma miejsce, jeśli Twój wyjazd ma charakter turystyczny lub dopiero szukasz pracy. Po 3 miesiącach wymagana będzie rejestracja w Urzędzie Imigracyjnym (UDI), ale łączny czas spędzony w Norwegii nie może przekroczyć 6 miesięcy.
Pierwsze kroki
Procedurę meldowania się w Norwegii przedstawimy na przykładzie pana Andrzeja.
Pan Andrzej przyjechał tu właśnie razem z rodziną, posiada umowę o pracę na okres dłuższy niż 6 miesięcy. W ciągu najbliższych dni każdy z nich musi zarejestrować swój pobyt na terenie Norwegii w UDI, a następnie dokonać meldunku. Pierwszym krokiem będzie zalogowanie się na internetowej stronie UDI i umówienie się na wizytę na policji, gdzie ich pobyt zostanie zarejestrowany. Konieczne też będzie zamówienie karty podatkowej dla pana Andrzeja. Dopiero po rejestracji nadejdzie czas na właściwe zameldowanie się w Norwegii.
Pan Andrzej przyjechał tu właśnie razem z rodziną, posiada umowę o pracę na okres dłuższy niż 6 miesięcy. W ciągu najbliższych dni każdy z nich musi zarejestrować swój pobyt na terenie Norwegii w UDI, a następnie dokonać meldunku. Pierwszym krokiem będzie zalogowanie się na internetowej stronie UDI i umówienie się na wizytę na policji, gdzie ich pobyt zostanie zarejestrowany. Konieczne też będzie zamówienie karty podatkowej dla pana Andrzeja. Dopiero po rejestracji nadejdzie czas na właściwe zameldowanie się w Norwegii.
Jak się zameldować?
Rodzina pana Andrzeja powinna stawić się w Skatteetaten, czyli Urzędzie Podatkowym, jak najszybciej po zarejestrowaniu, żeby dokonać meldunku. Ważne, żeby każda z osób pojawiła się tam osobiście. Będą potrzebowali ważnych dowodów osobistych lub paszportów, potwierdzenia rejestracji w UDI (registreringsbevis), umowy najmu lub kupna mieszkania, a także dokumentu potwierdzającego posiadanie stałego źródła utrzymania – w ich przypadku będzie to umowa o pracę pana Andrzeja. Do kompletu trzeba dołączyć wypełniony wniosek o zameldowanie na terenie Norwegii. Oprócz meldunku, każdemu członkowi rodziny zostanie też nadany stały numer personalny – personnummer (odpowiednik polskiego PESEL-u). Urzędnik ze Skatteetaten wyśle decyzję o przyznaniu meldunku na podany we wniosku adres w Norwegii.
Zmiany zameldowania
Jeśli po jakimś czasie pobytu w Norwegii rodzina pana Andrzeja zdecyduje się przeprowadzić, wystarczy, że w ciągu 8 dni po wyprowadzce wyślą przez system Altinn elektroniczny wniosek o zmianę miejsca zameldowania. Potwierdzenie zostanie wysłane na nowy adres, dlatego ważne, by pamiętać o zgłoszeniu zmiany na poczcie – we wszystkich innych urzędach dane będą aktualizowane automatycznie.
W wypadku gdy zdecydują się na powrót do Polski, będą musieli wypełnić wniosek o wymeldowanie z Norwegii, i wysłać go pocztą do Skatteetaten przynajmniej 14 dni przed planowaną wyprowadzką. Pismo z potwierdzeniem zostanie przesłane na podany we wniosku adres w Polsce.
W wypadku gdy zdecydują się na powrót do Polski, będą musieli wypełnić wniosek o wymeldowanie z Norwegii, i wysłać go pocztą do Skatteetaten przynajmniej 14 dni przed planowaną wyprowadzką. Pismo z potwierdzeniem zostanie przesłane na podany we wniosku adres w Polsce.
Adres zameldowania a adres korespondencyjny
Warto wiedzieć, że istnieje możliwość otrzymywania korespondencji z urzędów na adres inny niż podany przy meldunku. W tym celu należy przesłać do Skatteetaten wypełniony wniosek oraz kopię dowodu tożsamości. Podobnie jak przy zmianie miejsca zameldowania, będzie trzeba samemu przekazać nowe dane do urzędu pocztowego.
Reklama
Reklama
To może Cię zainteresować
26-09-2016 19:39
1
0
Zgłoś
26-09-2016 17:59
10
0
Zgłoś
26-09-2016 10:51
5
0
Zgłoś
26-09-2016 10:06
26-09-2016 09:33
2
0
Zgłoś