Zdjęcie poglądowe/
Fot. materiały prasowe NLF/Arkiv
Resort Pracy i Integracji Społecznej zaproponował zmianę regulacji dotyczących kierowców delegowanych do pracy w kraju fiordów. Realizujący zlecenia w Norwegii mają mieć warunki pracy oraz wynagrodzenie dostosowane do norweskich przepisów. Nowe prawo nałoży dodatkowe obowiązki na właścicieli firm transportowych.
– Kiedy zagraniczne firmy transportowe wysyłają kierowców na zlecenia w Norwegii, muszą zaoferować im norweską pensję i warunki pracy. Oznacza to między innymi, że obowiązująca będzie płaca minimalna dla kierowców zawodowych – skomentowała w ostatnich dniach marca minister pracy Marte Mjøs Persen. Proponowane przepisy wskazują, kiedy osobę realizującą zlecenie w kraju fiordów należy uznać za pracownika delegowanego.
Regulacje nałożą nowe obowiązki na właścicieli firm transportowych. Informacje o firmie, kierowcy, pojeździe i realizowanych zadaniach miałyby być przekazywane do Norweskiej Inspekcji Pracy. Instytucja otrzyma zadanie przeglądu działalności zagranicznych przewoźników oraz nadzoru i regularnej kontroli. Część dokumentów ma zostać przekazana kierowcom i okazywana służbom w trakcie kontroli drogowej.
Wprowadzenie nowych przepisów nie wymaga utworzenia dodatkowej platformy informacyjnej. Wszystkie dane oraz późniejszy kontakt, także rejestracja zlecenia i kierowcy, mają być realizowane przez IMI – System Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym EOG/UE.
Płaca minimalna dla kierowców w Norwegii
Najniższa stawka godzinowa dla kierowców ciężarówek w kraju fiordów wynosi 196,5 NOK. W obecnej formie obowiązuje od 15 grudnia 2022 roku. Dotyczy pracowników, którzy realizują zlecenia pojazdami o masie powyżej 3,5 t. Związkowcy domagają się, by prawo zmieniono tak, by wynagrodzenie minimalne objęło również zatrudnionych do prowadzenia samochodów ciężarowych ważących od 2,5 t. Z kolei czasopismo Frifagbevegelse na początku 2023 roku zwróciło uwagę, że kierowcy zawodowi otrzymują niższą pensję od m.in. pracowników przetwórstwa rybnego (199,78 NOK), sprzątaczy (204,54 NOK) czy niewykwalifikowanych pracowników budowlanych (207,40 NOK).
Organizacje branżowe od dwóch lat apelują o poprawę sytuacji kierowców samochodowych ciężarowych. Niskie stawki mają doprowadzać do m.in. deficytu zatrudnionych w branżyFot. stock.adobe.com/standardowa/Sergey Bogomyako
Proponowane przez Ministerstwo Pracy i Integracji zmiany zostały przesłane do ośmiotygodniowych konsultacji społecznych. Są elementem dostosowania norweskich przepisów do Pakietu Mobilności. To zestaw ustaleń wprowadzanych na poziomie unijnym. Akty prawne mają ujednolicić regulacje obowiązujące w branży transportowej na terenie całej Unii Europejskiej.
Źródła: Ministerstwo Pracy i Integracji, Frifagbevegelse, MojaNorwegia.pl
13-04-2023 20:26
2
0
Zgłoś
13-04-2023 20:20
0
-3
Zgłoś
13-04-2023 18:52
1
0
Zgłoś
12-04-2023 22:04
7
0
Zgłoś