
Jeszcze tylko do 15. maja (przedsiębiorcy do 31. maja) można zmienić w systemie preferencje dotyczące wypłaty zwrotu podatku z rozliczenia roku 2011. Po tej dacie można jeszcze (do tygodnia przed publikacją wyników rozliczenia) pisać lub dzwonić do urzędu poborcy podatkowego (skatteoppkreveren).
Jak to wygląda?
Zasadniczo kwestia wypłaty zwrotu podatku w Norwegii wygląda tak, że jeśli ktoś posiada konto bankowe w Norwegii, urząd skarbowy wie o nim i domyślnie przeleje na nie pieniądze. Jeśli ktoś konta w Norwegii nie posiada, otrzyma zwrot podatku w formie czeku/polecenia wypłaty (utbetalingskort), przysłanego pocztą na adres zarejestrowany w norweskim urzędzie rejestracji ludności (Folkeregister). Na wstępnym zeznaniu podatkowym zawsze jest napisane, na jaki numer konta zostaną przelane pieniądze lub - jeśli ktoś konta nie posiada - że pieniądze zostaną wypłacone w formie czeku.
Jak zmienić preferencje?
Aby zmienić preferencje trzeba albo zalogować się do systemu Altinn i tam w zakładce ”Endre kontonummer eller utbetalingsmåte av tilgodebeløp” ("Zmiana numeru konta lub sposobu wypłaty zwrotu podatku") wybrać odpowiednie konto bankowe lub wypłatę w formie czeku, albo napisać lub zadzwonić do poborcy podatkowego w swojej gminie (Skatteoppkrever/Skatteoppkrevjar/Kemnerkontor).
Uwaga! W systemie istnieje jedynie możliwość wyboru pomiędzy kontami norweskimi, o których urząd skarbowy już wie oraz wypłatą czekiem. Jeśli założyło się konto dopiero w tym roku, najprawdopodobniej w systemie nie będzie jeszcze o nim danych. W takim wypadku należy kontaktować się z urzędem poborcy podatkowego, który ewentualnie poprosi o dodatkowy dokument potwierdzający posiadanie takiego konta.
Na jakie konto nie można dostać zwrotu podatku?
Na niektóre typy kont urząd poborcy podatkowego zwrotu podatku nie przelewa. Są to np. konta pożyczkowe, konta obsługujące kartę kredytową, czy konta zastrzeżone. Poza tym pieniądze przelewane są zasadniczo tylko na konto, którego właścicielem jest dany podatnik (chodzi o to, by wyeliminować możliwości oszustw).
Jeśli ktoś wypowiedział umowę o prowadzenie konta w roku bieżącym, zmiana ta zapewne nie zostanie uwzględniona w systemie, tj. numer starego konta wciąż będzie tam figurował. Jeśli nie zmieni się go na inny lub na wypłatę zwrotu podatku czekiem, urząd poborcy podatkowego będzie próbować przelać pieniądze na to zamknięte konto. Po dostaniu informacji zwrotnej z banku, że konto jest już nieaktualne, przeleje zwrot podatku na inne zarejestrowane i dostępne konto podatnika lub wystawi czek/polecenie wypłaty (utbetalingskort). Jeśli tak się stanie, wypłata środków ze zwrotu podatku będzie nieco opóźniona.
Konto polskie
Jeśli ktoś chce otrzymać pieniądze na konto zagraniczne, np. polskie, również musi skontaktować się z poborcą podatkowym i podać szczegółowe dane konta (ważne jest zwłaszcza podanie numeru IBAN rachunku oraz kodu SWIFT banku) oraz przedstawić dokument poświadczający, że jest się tego konta właścicielem (formalnie jest to wymagane, w praktyce mogą zdarzyć się urzędy, które zadowolą się samymi danymi, ale ich liczba raczej będzie maleć).
Wspólne konto współmałżonków
Wiele małżeństw posiada wspólne konta, czy to w Polsce, czy w Norwegii. W Norwegii jest tak, że bank rejestruje tylko jedno ze współmałżonków jako właściciela konta, podczas gdy drugie posiada jedynie prawo do dysponowania nim. To z małżonków, które posiada jedynie prawo do dysponowania kontem, zasadniczo nie może dostawać zwrotu podatku na to konto, chyba że podatnik zwróci się o to bezpośrednio do urzędu poborcy podatkowego i wystarczająco udokumentuje swoje prawo do użytkowania konta.
Jak poinformować poborcę podatkowego o chęci otrzymania zwrotu na inne konto, niż te dostępne w systemie?
Urząd poborcy podatkowego może zmienić konto, na które przeleje zwrot podatku na pisemny i podpisany wniosek podatnika, udokumentowany poświadczoną kopią dokumentu tożsamości (lub złożony osobiście w urzędzie - wtedy wystarczy, by podatnik się wylegitymował).
We wniosku musi być zawarty:
- numer personalny (lub d-nummer) podatnika,
- numer konta do wypłaty (w przypadku kont zagranicznych: kod BIC/SWIFT banku oraz nr IBAN konta. Jeśli bank nie używa kodu BIC/SWIFT, trzeba podać właściwy kod bankowy).
Do wniosku należy załączyć:
- dokumentację poświadczającą, że jest się właścicielem konta, względnie że ma się prawo dysponować kontem,
- kopię paszportu lub innego dokumentu tożsamości, w celu potwierdzenia autentyczności podpisu/danych osobowych.
Czek/polecenie wypłaty
Jeśli chodzi o wypłatę zwrotu podatku w formie czeku/polecenia wypłaty (utbetalingskort) trzeba pamiętać o trzech sprawach:
Po pierwsze: Czek taki przychodzi tylko i wyłącznie na adres zarejestrowany w Folkeregister, tak więc jeśli ktoś się przeprowadził, powinien zadbać o to, by się również przemeldować. W przeciwnym wypadku czek (jak również papierowy wynik rozliczenia podatku), mogą trafić pod adres, z którego podatnik nie będzie miał ich jak odebrać. Zmiana danych meldunkowych to prosta procedura, która zajmuje od kilku dni to kilku tygodni.
Po drugie: Jeśli czek/polecenie wypłaty przychodzi na adres norweski (bo taki jest w Folkeregister), można go zrealizować jedynie w Norwegii (na poczcie i w większości banków). Taki czek jest ważny przez miesiąc od daty wystawienia.
Jeśli ktoś wrócił do Polski, powinien zgłosić wyprowadzkę za granicę. W takim wypadku urząd poborcy podatkowego prześle do Polski czek, który można zrealizować za granicą.
Po trzecie: Wypłata zwrotu podatku w tej formie zabiera więcej czasu. Urząd poborcy podatkowego podaje, że od opublikowania wyniku rozliczenia do wystawienia czeku mogą minąć nawet trzy tygodnie. Do tego należy doliczyć czas, w jakim dostarczy go poczta (zdecydowanie dłuższy, jeśli list idzie do Polski).
Źródło: Skatteetaten
Moja Norwegia poleca

















27-05-2019 15:25
26-05-2019 22:56
0
0
Zgłoś
03-10-2018 10:53
02-10-2018 18:38
0
-2
Zgłoś
20-08-2017 17:18
1
0
Zgłoś
19-05-2012 09:51
3
0
Zgłoś