Pytanie tygodnia: co robić, gdy klient nie płaci za fakturę

Co robić gdy klient nie chce zapłacić za wykonaną pracę? pixabay.com - CC0 Creative Commons
Mam umowę, usługa została wykonana, przyjęta bez zastrzeżeń, wystawiona i wysłana faktura. Minął termin płatności, wysłałam monit, wykonałam telefon i nic… klient nie płaci. Jutro mija termin podany na monicie. Co w takim wypadku dalej robić?
Najpierw ponaglenie, później windykacja
– Gdy, mimo wezwania do zapłaty, faktura nie jest zrealizowana, można wystawić drugie ponaglenie – mówi Anna Korpalska z firmy konsultingowej NOVUM. – Jeśli po 14 dniach nie wpłynie zapłata, sprawę można przekazać firmie windykacyjnej – proces ten nazywa się inkasso.
Wezwanie do sądu rozjemczego
– Jeśli wartość roszczenia jest mniejsza niż 125 tys. koron, wówczas sąd rozjemczy posiada kompetencje do wydania wyroku. Skierowanie sprawy do Forliksråd jest bardzo efektywnym sposobem na dochodzenie należności od dłużnika, ponieważ procedura jest łatwiejsza niż w zwykłym sądzie. Pozew do sądu rozjemczego wierzyciel może przygotować samodzielnie, bez pomocy adwokata – mówi Tomasz Nierzwicki.
Opłata sądowa jest nieduża – obecnie wynosi 1025 NOK (od 1.12.2017 r. będzie wynosić 1049 NOK).

To może Cię zainteresować