Procedury zamykania konta w norweskich bankach wyglądają podobnie.
fotolia/MN
Podczas stałego pobytu w Norwegii posiadanie konta bankowego okazuje się kluczowe. Z wnioskiem o jego założenie można wystąpić do banku po otrzymaniu karty podatkowej i norweskiego numeru personalnego. Należy wtedy podpisać umowę oraz okazać wymagane dokumenty. Jakie jednak kroki wiążą się z decyzją o zamknięciu norweskiego konta bankowego?
Zależy to oczywiście od banku, lecz – w przypadku tych najpopularniejszych – procedury są podobne. Porównaliśmy sposoby proponowane przez SpareBank, DnB i Nordeę.
SpareBank
Kiedy jako klient SpareBanku posiada się dostęp do banku internetowego, można zamknąć konto za pośrednictwem strony internetowej. Jeśli nie, można pojawić się osobiście w jednej z placówek oddziału. Wówczas konieczne okazuje się przedstawienie ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Posiadacz konta, przed jego zamknięciem, musi dezaktywować połączoną z nim kartę. Podobnie jak w przypadku samego konta, istnieje kilka możliwości: osobista wizyta w oddziale, rezygnacja online bądź telefon na infolinię banku. – W ostatnim przypadku będzie trzeba potwierdzić numer karty – tłumaczy Ellen Sørnes, doradca klienta w oddziale Østlandet SpareBank 1.
Norges Bank nie świadczy usług osobom prywatnym, dlatego nie można tam ani otworzyć, ani zamknąć konta.
Co oczywiste, żaden bank nie udzieli też
kredytu osobie bez własnego konta. Dlatego, jeśli ktoś chce zamnkąć swoje jedyne konto, musi mieć ten fakt na uwadze.
DnB
Decydując się na zamknięcie konta bankowego w DnB, w pierwszej kolejności należy unieważnić kartę. Można tego dokonać, dzwoniąc na infolinię lub po zalogowaniu się na swoje konto internetowe i wybraniu opcji zamknięcia konta.
Dodatkowo, według informacji udzielonej nam przez konsultantów banku, jeśli planuje się zamknięcie jedynego posiadanego konta, wymagane będzie potwierdzenie pisemne tych zamiarów – list wysłany do banku albo wiadomość z profilu na stronie internetowej.
Zamykane konto nie może znajdować się „na minusie”.
Nie istnieje różnica w postępowaniu zależnie od tego, czy dana osoba posługuje się numerem personalnym (fødselsnummer) czy tymczasowym (d-nummer). Przy rezygnacji z konta w DnB nie trzeba też przedkładać żadnych specjalnych dokumentów – samo zalogowanie się stanowi potwierdzenie tożsamości.
Nordea
Aby zamknąć konto w banku Nordea, właściciel konta musi skontaktować się z placówką za pomocą czatu online (po zalogowaniu się) lub pod numerem telefonu 232 06 001. Dotyczy to zarówno klientów z fødselsnummer, jak i tych z D-nummer.
Konsultantka jednego z oddziałów Nordea podpowiada:
Jeśli na koncie leżą pieniądze, które mają zostać przelane na inne konto w Norwegii, bank potrzebuje informacji, jakie ma to być konto. W przypadku planowanego przelewu za granicę niezbędne okażą się numery IBAN i Swift/Bic.
Podobnie jak w przypadku SpareBanku, w Nordei można zamknąć konto podczas osobistej wizyty w oddziale. Trzeba jednak umówić termin z wyprzedzeniem – najlepiej skontaktować się z biurem obsługi klienta. Na miejscu należy okazać dokument potwierdzający tożsamość.
Podobnie jak adres zameldowania podatnika, w rejestrze elektronicznym odnotowuje się bowiem także numer konta w banku, na nie otrzymuje się przelewy od pracodawcy czy zwroty podatków.
Bank można poinformować o swoich zamiarach również wysyłając pisemne zgłoszenie – koniecznie w formie listu. Musi on zawierać numer konta, z którego klient chce zrezygnować, numer konta, na które ewentualnie mają zostać przelane
pieniądze, podpis oraz kopię dokumentu tożsamości.
Klienci banku zamykający swoje ostatnie konto bankowe dezaktywują jednocześnie kartę i bankowość internetową.
| SpareBank | DnB | Nordea |
---|
Możliwość zamknięcia konta przez internet | TAK | TAK | TAK |
Możliwość zamknięcia konta osobiście w oddziale | TAK | TAK | TAK |
Konieczność przedstawiania dokumentów w banku | TAK | NIE | TAK |
Wymóg uprzedniej dezaktywacji karty | TAK | TAK | NIE |
Potwierdzenie zamiaru zamknięcia konta | NIE | TAK | TAK |
Konieczność umówienia wizyty w placówce przed zamknięciem konta | NIE | NIE | TAK |
Możliwość zamknięcia konta za pośrednictwem infolinii | TAK (po zalogowaniu) | TAK | TAK |
Różnice w procedurach zależne od numeru personalnego (stałego bądź tymczasowego) | NIE | NIE | NIE |
Reklama
12-10-2018 00:15
1
0
Zgłoś
11-10-2018 20:02
0
0
Zgłoś
10-09-2018 19:18
1
0
Zgłoś