Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Odszkodowanie za opóźniony samolot – ile można dostać?

 
 foto: sxc.hu
Opóźniony lub odwołany samolot? Możesz dostać minimum 2000 koron odszkodowania. Co zrobić, kiedy nasz lot nie odbędzie się jednak o zaplanowanej godzinie? Czy musimy czekać na lotnisku? Zapoznajcie się z zasadami, których nienawidzą linie lotnicze!



Prawa ustanowione przez UE są proste i przyjazne konsumentom. Jeżeli samolot jest opóźniony, odwołany lub przepełniony, można ubiegać o się o odszkodowanie. Kwota zależy od tego, na jakim dystansie lot miał się odbyć:

  •  250 euro (ok. 2000 NOK) za lot do 1500 km
  •  400 euro (ok. 3200 NOK) za lot do państw EOG ponad 1500 km i za inne loty od 1500 do 3500 km
  •  600 euro (ok. 4800 NOK) za loty powyżej 3500 km

Sporo lotów w Europie odbywa się na dystansie mniejszym niż 1500 km, dlatego maksymalna stawka, jaką można w tym przypadku odzyskać to 250 euro. Osoby wyruszające z, np. Bodø mają szansę na odszkodowanie w wysokości 400 euro.

Odszkodowanie po 3 godzinach

Ile trzeba czekać, zanim będzie się można starać o odszkodowanie wynikające z opóźnienia lotu? Sąd UE orzekł, że są to trzy godziny czekania. Po 5 godzinach linie lotnicze muszą oddać część lub całość kwoty wydanej na bilety. Jeśli zdecydujemy się na zwrot kosztów za bilet, możemy również domagać się lotu powrotnego do miejsca, z którego wyruszyliśmy.

W przypadku opóźnień kwota odszkodowania może się zmniejszyć o 50% jeśli linie lotnicze zaproponują nam lot do miejsca docelowego, oraz jeśli opóźnienie nie przekroczy:

  •  2 godzin na dystansie do 1500 km
  •  3 godzin na dystansie od 1500 w EOG oraz od 1500 do 3500 km na innych trasach
  •  4 godzin na dystansie ponad 3500 km

Dodatkowo można domagać się darmowego posiłku i napoju, oraz ewentualnego miejsca w hotelu i transportu z i na lotnisko. Godziny i dystanse są identyczne z powyższymi.

Wyjątki

Nie wszystkie opóźnienia dają nam prawo do ubiegania się o odszkodowanie. Opóźnienia, które nie wynikają z winy linii lotniczych, np. strajk lub złe warunki pogodowe nie są podstawą do domagania się odszkodowania.

Jeśli samolot jest przepełniony i spotkamy się z odmową wpuszczenia na pokład, możemy starać się o odszkodowanie na tych samych zasadach, jak w przypadku opóźnień i odwołania lotu.

Źródło: dn.no



Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok