
Za laptop,
aparat fotograficzny i biżuterię przewożoną w zaginionej walizce
nie dostaniemy odszkodowania !. W 2007 roku
zagubiono 42 miliony bagaży. Liczba zagubionych walizek każdego
roku wzrasta.
Aby zmniejszyć ryzyko strat, zaginięcie lub uszkodzenie bagażu należy zgłosić przewoźnikowi lub przedstawicielowi linii lotniczych, bezzwłocznie przy odbiorze bagażu, w porcie przylotu przed opuszczeniem strefy odbioru bagażu i kontroli celnej.
Przewoźnik lub jego przedstawiciel sporządza wówczas protokół pisemny zaginięcia lub uszkodzenia bagażu (PIR). Należy zachować kupon nadania bagażu, protokół (PIR), bilet lotniczy, odcinek karty pokładowej. Aby ubiegać się o odszkodowanie, należy również wystosować do danych linii lotniczych pisemną reklamację.
Wysokość
odszkodowania
-Zgodnie
z Konwencją Montrealską można dochodzić odszkodowania
w wysokości ok.1.230 Euro (1000
SDR) W przypadku bagażu rejestrowanego przewoźnik ponosi
odpowiedzialność nawet wtedy, gdy nie jest winien uszkodzenia
bagażu, chyba że bagaż był wadliwy. W przypadku bagażu
nierejestrowanego przewoźnik jest odpowiedzialny tylko wówczas, gdy
szkoda wystąpiła z jego winy – mówi Andrzej Kozłowski z
Polskich Linii Lotniczych LOT SA.
Nie ma jednak przepisów,
które regulowałyby sposób wyceny zaginionych rzeczy. Większość
osób nie posiada przecież paragonów czy rachunków za zakup
walizki oraz rzeczy codziennego użytku zapakowanych do bagażu.
Najczęściej linie lotnicze są skłonne zwrócić pasażerom
wydatki poniesione na niezbędne zakupy zrobione w trakcie
oczekiwania na opóźniony bagaż. Żądania pasażerów, którzy nie
zachowali rachunków są jednak zwykle odrzucane. Co więcej, w
regulaminach linii lotniczych widnieje cała lista przedmiotów, za
które przewoźnik nie bierze odpowiedzialności - na przykład
sprzęt elektroniczny czy biżuteria.
Opóźnienia
w przywozie
W
razie opóźnień przy przewozie bagażu przewoźnik lotniczy ponosi
odpowiedzialność za szkodę, o ile nie zastosował wszystkich
możliwych środków zaradczych, aby jej uniknąć lub gdy
zastosowanie takich środków było niemożliwe. Odpowiedzialność
za opóźnienia przy przewozie bagażu jest jednak ograniczona do
około 1.230 Euro (1.000 SDR). Pasażer powinien złożyć pisemna
reklamację w ciągu 21 dni od daty dostarczenia bagażu.
Gdy
zaginie bagaż na lotnisku, należy:
-
zgłosić zaginięcie przewoźnikowi lub przedstawicielowi linii
lotniczych, bezzwłocznie przy odbiorze bagażu, aby sporządzić
protokół PIR
- zachować kupon nadania bagażu, protokół PIR,
bilet lotniczy, odcinek karty pokładowej.
- wystosować do danych
linii lotniczych pisemną reklamację
- zachować rachunki za
artykuły pierwszej potrzeby zakupione w trakcie oczekiwania na
bagaż
Autor: Katarzyna Wójcik-Adamska,
Źródło:Gazeta Prawna
<<<Zamów
pełne wydanie Gazety Prawnej w internecie.
>>>

To może Cię zainteresować