Ciekawostki
Wysoka jakość, stonowane kolory, ludowe wzory – przewodnik po norweskich markach odzieżowych

W Norwegii cenią sobie swoje pochodzenie, dlatego wielu projektantów mody inspiruje się własną kulturą i naturą. Dziś krótki przewodnik po norweskich markach odzieżowych.
Norwegię trudno uznać za centrum światowej mody. Nie dyktuje głównych trendów, które widzi się na wybiegach w Paryżu i Nowym Jorku. A jednak można tu znaleźć interesujących projektantów i kilkadziesiąt marek modowych. Niektóre z nich są znane na całym świecie, inne osiągnęły popularność tylko w Skandynawii.
Moods of Norway
Moods of Norway to marka, którą znają nawet modowi ignoranci. Założona w 2003 roku przez Stefana Dahlkvista, Pedera Børresena i Simena Staalnacke firma zyskała w krótkim czasie rangę marki światowej. Sprzedaje męskie, kobiece i dziecięce ubrania, buty i akcesoria (np. zegarki).
Twórcom marki przyświeca hasło „Happy clothes for happy people" over hele kloden. (Szczęśliwe ubrania dla szczęśliwych ludzi na całej kuli ziemskiej). W swoich projektach chętnie łączą styl norweski z międzynarodowym. I zapewne właśnie to – obok dobrego marketingu – zadecydowało o sukcesie marki. W logo firmy znajduje się różowy traktor, który pojawia się również w sklepach Moods of Norway.
Co ciekawe, na wszystkich garniturach i koszulach wyhaftowano liczbę – aktualną ilość zarejestrowanych w Norwegii traktorów. Kolekcje, które tworzy marka są najczęściej w stonowanych kolorach, tak lubianych w Skandynawii. Zdarzają się również bardziej szalone projekty, jak np. kolorowe garnitury w kratę dla panów. Firma ma swoje sklepy w Skandynawii, USA i Kanadzie.
Projekty można zobaczyć tutaj.
Twórcom marki przyświeca hasło „Happy clothes for happy people" over hele kloden. (Szczęśliwe ubrania dla szczęśliwych ludzi na całej kuli ziemskiej). W swoich projektach chętnie łączą styl norweski z międzynarodowym. I zapewne właśnie to – obok dobrego marketingu – zadecydowało o sukcesie marki. W logo firmy znajduje się różowy traktor, który pojawia się również w sklepach Moods of Norway.
Co ciekawe, na wszystkich garniturach i koszulach wyhaftowano liczbę – aktualną ilość zarejestrowanych w Norwegii traktorów. Kolekcje, które tworzy marka są najczęściej w stonowanych kolorach, tak lubianych w Skandynawii. Zdarzają się również bardziej szalone projekty, jak np. kolorowe garnitury w kratę dla panów. Firma ma swoje sklepy w Skandynawii, USA i Kanadzie.
Projekty można zobaczyć tutaj.
Line of Oslo
Line Varner reklamuje założoną w 2006 firmę hasłem „Feel good every day!” (Czuj się dobrze każdego dnia!). Marka tworzy projekty dla silnych i zdecydowanych kobiet w każdym wieku. Podstawowym wyróżnikiem ubrań jest więc wygoda i funkcjonalność. Znajdziemy tu również lekko hippisowskie klimaty, np. w kolekcji sukienek. Line of Oslo jest bardzo popularna marką, którą można nazwać norweskim odpowiednikiem znanych sieciówek.
Mardou & Dean
Marka, której projektanci tworzą dobrej jakości ubrania codzienne dla kobiet i mężczyzn, przede wszystkim jeansy i kurtki (np. skórzane ramoneski). Stonowane kolory i nowoczesna, choć klasyczna linia decyduje o tym, że są to stroje dla szerokiego grona klientów z nieco grubszym portfelem. Firmę stworzyli Ingrid Bredholt i Patrik Rosenfors, którzy w roku 2013 pokazali swoją pierwszą pełną kolekcję.
Strona internetowa: mardouanddean.com
Strona internetowa: mardouanddean.com
Oleana
Firma wystartowała w 1992 roku, w czasie, kiedy większość producentów ubrań przenosiła swoją produkcję w tańsze rejony świata, głównie do Chin. Ambicją założycieli Oleany było utrzymanie norweskiego rynku i produkcji ubrań z naturalnych surowców. Firma przywiązuję wagę do zasady „fair made” i produkuje ubrania we własnej fabryce w Norwegii. Główną projektantką jest Solveig Hisdal, która w 2000 roku otrzymała najważniejszą norweską nagrodę w dziedzinie designu – Jacob Prisen.
Oleana tworzy kolekcje damskie – swetry, szale, czapki i inne dodatki z wysokiej jakości wełny, często łączonej z jedwabiem. Wyróżnikiem tej firmy są piękne kolory i ciekawe wzory. Sklepy Oleany znajdują się niemal na całym świecie.
Oleana tworzy kolekcje damskie – swetry, szale, czapki i inne dodatki z wysokiej jakości wełny, często łączonej z jedwabiem. Wyróżnikiem tej firmy są piękne kolory i ciekawe wzory. Sklepy Oleany znajdują się niemal na całym świecie.

Sweter marki Oleana.
Źródło: oleana.no
Leila Hafzi
Marka powstała w roku 1997 w Stavanger. Projekty Leili Hafzi, głównie sukienki, są kobiece, romantyczne i artystyczne. Ostatnie kolekcje sukni ślubnych (z roku 2015) zapierają dech w piersiach. Ich autorka inspiruje się wieloma kulturami: norweską, perską, grecką i nepalską. Jej projekty są ciekawym przykładem istniejącej w Norwegii wielokulturowości. Firma zwraca uwagę na etyczną produkcję ubrań i jest członkiem The Ethical Trading Initiative - Norwegia (ETI).
HAIK
To przykład ambitnej i nowoczesnej mody, która ma wiele wspólnego ze sztuką. Założyciele marki – Siv Støldal, Harald Lunde Helgesen i Ida Falck Øien od 2011 roku tworzą ubrania w sposób przypominający pracę np. nad płótnem malarskim.W swoje projekty angażują różnych artystów, np. rzeźbiarzy i performerów. Efektem tego są interesujące i nowoczesne kolekcje dla wymagających klientów, którzy cenią nowoczesną formę i oryginalność. Sklepy HAIK znajdują się w Oslo i Bergen oraz w kilku miastach Japonii.
Tej ostatniej lokalizacji trudno się dziwić, bo patrząc na projekty HAIK można dostrzec wiele inspiracji czerpanych z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Ten krótki, subiektywny przegląd modowych marek to zaledwie wstęp do norweskiego rynku. Działa tu znacznie więcej firm i projektantów, nieustannie powstają nowe marki. Czy w tej różnorodności można znaleźć jakieś cechy wspólne? Czy istnieje coś, co wyróżnia skandynawską modę? Norwescy projektanci, podobnie jak twórcy z innych krajów, wpisują się w styl międzynarodowy. Efektem tego są kolekcje, które wyglądają tak samo w Oslo, Warszawie i San Francisco. Można jednak znaleźć pewne cechy indywidualne. W Norwegii wielu projektantów inspiruje się własną kulturą i naturą.
Często wykorzystuje się ludowe wzory, projekty mają stonowane kolory: szarość, czerń i biel. Norweską modę wyróżnia również tworzenie ubrań z wysokiej jakości materiałów i tkanin, zwłaszcza z wełny.
Jeśli chcecie wkupić wysokiej jakości wełniany sweter lub płaszcz, to z pewnością znajdziecie go w Norwegii. Jedyny mankament to wysoka cena. Ale czego się nie robi dla jakości i mody.
Tej ostatniej lokalizacji trudno się dziwić, bo patrząc na projekty HAIK można dostrzec wiele inspiracji czerpanych z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Ten krótki, subiektywny przegląd modowych marek to zaledwie wstęp do norweskiego rynku. Działa tu znacznie więcej firm i projektantów, nieustannie powstają nowe marki. Czy w tej różnorodności można znaleźć jakieś cechy wspólne? Czy istnieje coś, co wyróżnia skandynawską modę? Norwescy projektanci, podobnie jak twórcy z innych krajów, wpisują się w styl międzynarodowy. Efektem tego są kolekcje, które wyglądają tak samo w Oslo, Warszawie i San Francisco. Można jednak znaleźć pewne cechy indywidualne. W Norwegii wielu projektantów inspiruje się własną kulturą i naturą.
Często wykorzystuje się ludowe wzory, projekty mają stonowane kolory: szarość, czerń i biel. Norweską modę wyróżnia również tworzenie ubrań z wysokiej jakości materiałów i tkanin, zwłaszcza z wełny.
Jeśli chcecie wkupić wysokiej jakości wełniany sweter lub płaszcz, to z pewnością znajdziecie go w Norwegii. Jedyny mankament to wysoka cena. Ale czego się nie robi dla jakości i mody.

Reklama
To może Cię zainteresować
13