Kampania społeczna w norweskim stylu

Rozwiązaniem jest recykling
Dość oryginalny, ale zapadający w pamięć, obraz recyklingu przedstawiła organizacja Grønt Punkt Norge zajmująca się promowaniem wprowadzania ekologicznych rozwiązań do codziennego życia norweskich obywateli. W 2010 roku wypuszczono krótki spot telewizyjny, który miał zwiększyć świadomość na temat recyklingu. Kampania nosiła nazwę „Mr Perfect” i pokazywała wizję zastosowania segregowania „odpadów” w... relacjach damsko-męskich. Całość spotu miała w inny sposób pokazać odbiorcom jak proste byłoby życie gdyby recykling można było zastosować w każdej sytuacji. Film wywołał sporo kontrowersji, głównie ze strony norweskich mężczyzn, którzy poczuli się potraktowani w spocie dosyć przedmiotowo.
Jak to zapisać?
Problem dysleksji to szeroko dyskutowana kwestia w norweskich mediach. Niestety niektóre osoby dotknięte problemami z czytaniem i pisaniem nie decydują się na podjęcie terapii, co w dłuższej perspektywie, rzutuje na ich dalsze życie prywatne i zawodowe. Kampania, którą w 2013 roku zorganizowało The Norwegian Dyslexia Association miała zachęcić właśnie te osoby do podjęcia kontaktu z organizacją. Głównym bohaterem spotu jest policjant... który nie potrafi przeliterować nazwy ulicy, na której doszło do wypadku. Dlatego przenosi denata w inne miejsce, o krótszej nazwie. Kampania nosiła nazwę „The Crime Scene” i można ją było oglądać w norweskiej telewizji w internecie.
Z przymrużeniem oka
Aktywizowanie ludzi z niepełnosprawnościami również jest ważnym tematem norweskich kampanii społecznych. Norges Blindeforbund (Norweskie Towarzystwo na rzecz Osób Niewidomych) wpadło na dwa bardzo ciekawe pomysły na spoty nawiązujące do sytuacji osób pozbawionych wzroku. W pierwszym materiale, doprawionym specyficznym poczuciem humoru, Norwegowie ukazują korzyści płynące z zatrudnienia niewidomego pracownika. Jedną z nich jest fakt, że taka osoba nigdy nie przyłapie swojego szefa na gorącym romansowaniu z pracownicą.
Druga akcja przeprowadzana przez Norges Blindeforbund miała zwiększyć tolerancję otoczenia na psów-przewodników towarzyszących osobom niewidomym w różnego rodzaju miejscach publicznych. Nie wszyscy godzą się na wprowadzanie psa do budynku, gdzie mieści się instytucja, w której osoba pozbawiona wzroku chce załatwić jakąś sprawę. Kampania została nazwana „Could have been worse” czyli „Mogło być gorzej”. Tytuł idealnie pasuje do przedstawianej treści. Twórcy kampanii w ciekawy, nieco absurdalny sposób pokazują sytuację, w której inwalidom pomagają inne zwierzęta, które faktycznie w jakiś sposób mogłyby przeszkadzać otoczeniu bardziej niż specjalnie wyszkolony pies.
Nie jesteśmy robakami!
Zna to na pewno każdy kierowca. Muszki na przedniej szybie samochodu, które trzeba usuwać po każdej dłuższej trasie. Ten motyw postanowił wykorzystać Norsk Motorcykkel Union (Zrzeszenie Norweskich Motocyklistów) w kampanii „Bugs”. Celem akcji było uświadomienie kierowcom, że aż 8 na 10 wypadków z udziałem motocyklistów zdarza się przez niezauważenie go przez kierowcę prowadzącego auto. Głównym hasłem kampanii jest „Jesteśmy mali, ale nie jesteśmy robakami”. W spocie widzimy kierowcę, którzy sprząta swoją przednią szybę z niepotrzebnych owadów. Wśród nich jest niezauważony przez mężczyznę... motocyklista, który został przez niego potrącony.
Zacumuj jak mistrz!
Norweska organizacja Av og til zajmująca się szerzeniem wiedzy o skutkach nadużywania alkoholu, wypuściła spot, który zrobił furorę zarówno w norweskich, jak i amerykańskich mediach. Każdego roku około 30 Norwegów ginie z powodu pływania pod wpływem alkoholu. Tego że picie alkoholu na łódce może skończyć się tragicznie nie trzeba nikomu tłumaczyć. Twórcy kampanii postanowili jednak podejść do problemu w trochę mniej oklepany i oryginalny sposób.
W norweskich kampaniach społecznych ważną rolę stanowi często złapanie dystansu do pokazywanego problemu. Z drugiej strony twórcy spotów szukają sposobów na zaskoczenie i zaskarbienie sobie uwagi odbiorcy. Myślicie, że kampanie społeczne naprawdę wpływają na ludzki sposób myślenia?
źródło: kampaniespoleczne.pl, bilndeforbundet.no, gronpunkt.no
źródło zdjęcia frontowego: screenshot/youtube.com/TRYApt
To może Cię zainteresować
29-06-2015 12:35
2
0
Zgłoś
29-06-2015 12:25
0
-1
Zgłoś
29-06-2015 12:07
0
-5
Zgłoś
24-06-2015 21:43
2
0
Zgłoś