Biznes i gospodarka

Wielka trójka dystansuje konkurencję. Oto 10 najpopularniejszych sklepów w Norwegii

Emil Bogumił

21 lipca 2023 09:46

Udostępnij
na Facebooku
2
Wielka trójka dystansuje konkurencję. Oto 10 najpopularniejszych sklepów w Norwegii

Do przetasowań doszło wśród najpopularniejszej trójki. Fot. materiały prasowe NorgesGruppen

Kiwi okazało się najpopularniejszą siecią marketów w Norwegii w pierwszej połowie 2023 roku. Sklepy pokonały dotychczasowego lidera – Remę 1000. Wraz z Coop Extra czołowa trójka odpowiada za ponad 65 proc. rynku zakupów spożywczych w kraju fiordów.
Jak wynika z najnowszych danych, Kiwi zwiększyło obroty w pierwszym półroczu o 12,3 proc. Odpowiada to za wzrost o 1,7 punktu procentowego. Sieć pozostawiła w tyle Remę 1000 (6,4 proc.) oraz Coop Extra (5,9 proc.). Podwyżka obrotów wyniosła odpowiednio 0,4 i 0,5 punktu procentowego. Pozostałe markety odnotowały spadki od 0,1 do 1,1 punktu procentowego. Czołowa trójka odpowiadała za 65,4 proc. rynku. Biorąc pod uwagę najpopularniejszą piątkę, udział wyniósł 81 procent.

Udział sieci handlowych w rynku zakupów spożywczych od 1.01.2023 do 30.06.2023:

1. Kiwi – 24,2 proc.
2. Rema 1000 – 23,9 proc.
3. Coop Extra – 17,3 proc.
4. Meny – 9,1 proc.
5. Spar – 6,5 proc.
6. Obs – 4,6 proc.
7. Joker – 3,3 proc.
8. Coop Prix – 3,3 proc.
9. Bunnpris – 3,3 proc.
10. Coop Mega – 3,1 proc.

Największy spadek odnotowała sieć Meny. W pierwszym półroczu obroty spadły o 1,1 punktu procentowego.

Największy spadek odnotowała sieć Meny. W pierwszym półroczu obroty spadły o 1,1 punktu procentowego.Fot. Fotolia

Norweskie markety sprzedają mniej?

Obroty sklepów spożywczych zwiększyły się w pierwszym półroczu 2023 roku o 5,1 proc. W tym samym czasie produkty podrożały średnio 5,5 proc. – Jeśli wzrost cen przewyższa wzrost sprzedaży, można przypuszczać, że markety sprzedają mniej artykułów niż w zeszłym roku – komentuje Hans M. Jordheim z redakcji E24. Na dodatkowy zysk może jednak liczyć Kiwi. Ekonomiści zwracają uwagę, że sieć korzysta z decyzji ogłoszonej 1 lutego. Markety marki zamroziły wówczas ceny produktów i nie skorzystały z możliwości corocznej korekty cen. – Głównym powodem, dla którego wzrost Kiwi jest większy niż w Remie 1000 i Coop Extra jest strategia wdrożona w lutym. Dzieje się tak, choć ceny we wszystkich trzech sklepach są podobne – komentuje na łamach E24 profesor Norweskiej Szkoły Ekonomicznej Øystein Foros.
Roczny wzrost cen żywności w czerwcu 2023 roku wyniósł w Norwegii 13,4 proc. Był wyższy od wskaźnika CPI (6,4 proc.) oraz inflacji bazowej (7,0 proc.). Artykuły spożywcze to grupa towarów, które w Norwegii podrożały najbardziej. 

Źródła: SSB, E24, MojaNorwegia.pl
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Gigi Norge

23-07-2023 09:41

Gigi Norge

23-07-2023 09:29

Jak to się mówi w Polsce, Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie, analogicznie w Norwegii - jak Kiwi Kiwi, tak Kiwi Kiwi

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok