Przed 2019, czyli przed okresem pandemii koronawiursa, całkowity obrót branży turystycznej w Norwegii wyniósł 206 miliardów NOK
stock.adobe.com/standardowa
Branża turystyczna ma być piątym filarem norweskiego eksportu, ogłosił we wrześniu minister przemysłu Jan Christian Vestre. Resort planuje dzięki temu zwiększyć liczbę całorocznych miejsc pracy, a także stworzyć zrównoważoną i rentowną gałąź przemysłu.
- Turystyka jest piątą co do wielkości branżą eksportową Norwegii. Rośnie zapotrzebowanie na zrównoważone podróżowanie. Norwegia może stać się wiodącym na świecie kierunkiem - zapowiedział Jan Christian Vestre, cytowany w oświadczeniu prasowym Ministerstwa Przemysłu. - Turystyka to jedna z największych i najważniejszych branż w Norwegii, która tworzy miejsca pracy w całym kraju - dodaje Kristin Krohn Devold, dyrektor generalna NHO Reiseliv, konfederacji norweskich przedsiębiorstw z sektora turystyki, gastronomii i hotelarstwa.
Celuje w grube portfele
Krajowa Rada Eksportu, powołana przez rząd, by doradzać w sprawie głównych inicjatyw, zaleca, by oferta eksportowa dotyczyła w szczególności segmentu high-end, czyli turystów, którzy dokonują zakupu towarów z półki premium, zwracając uwagę na jakość produktów aniżeli na ich cenę, jak również wybierających sposoby podróżowania, które powodują mniejszy ślad węglowy. - Jeśli Norwegia ma się rozwijać jako zrównoważony kierunek podróży, musimy wiedzieć, na jakich grupach skupić się w przyszłości. Celem musi być przyciągnięcie większej liczby turystów, którzy zostają tu dłużej i przyczyniają się do tworzenia lokalnej wartości i miejsc pracy - komentuje Krohn Devold.
W tym roku, z uwagi na słabą pozycję norweskiej waluty, nad fiordy przyjechało zdecydowanie więcej turystów z zagranicy. Boom odczuwalny był szczególnie na Lofotach, gdzie rezerwacji dokonywano z ok. 60 państw.Źródło: adobestock/licencja standardowa
Piąta gałąź eksportowa
Resort podaje, że przed 2019, czyli przed okresem pandemii koronawiursa, całkowity obrót branży turystycznej w Norwegii wyniósł 206 miliardów NOK, z czego wkład eksportu wyniósł aż 38 miliardów NOK. To sprawia, że turystyka jest piątą co do wielkości branżą eksportową Norwegii, po przemyśle naftowo-gazowym, morskim, owocach morza i przetwórstwie.
Ministerstwo uważa, że w ostatnich latach umocniła się międzynarodowa pozycja Norwegii w turystyce, a podróże po kraju fiordów cieszą się dużym zainteresowaniem na arenie międzynarodowej. - Norweski przemysł turystyczny ma zatem dobre możliwości zdobycia w przyszłości udziałów w rynku międzynarodowym - podkreśla minister przemysłu. - Norwegia ma wspaniałą przyrodę i może zaoferować różnorodne zabytki kultury i autentyczne przeżycia. Mamy restauracje na światowym poziomie. To powoduje zainteresowanie za granicą. Kiedy teraz skoncentrujemy się na stworzeniu bardziej zrównoważonego i dochodowego przemysłu, Norwegia może stać się krajem pionierskim w zakresie zielonej i zrównoważonej turystyki - dodaje Vestre.
Nie tylko ropa i gaz
Jan Christian Vestre w 2022 rozpoczął tzw. reformę eksportową, która ma przyczynić się do zwiększenia o połowę norweskiego eksportu z wyłączeniem ropy i gazu do 2030 roku. W tym kierunku zainicjowano już dwie krajowe inicjatywy eksportowe: morską energię wiatrową oraz bardziej ekologiczny eksport morski.
- Norwegia mogła polegać na dochodach z eksportu ropy i gazu, ale kiedy świat ma stać się neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, oznacza to, że nie będziemy już mogli eksportować gazu i ropy w takim stopniu, jak obecnie. Następnie musimy zastąpić ogromny obrót wytwarzany przez emisję dwutlenku węgla i stworzyć gałęzie przemysłu, które mają potencjał wzrostu w zakresie eksportu, takie jak inny przemysł, rybołówstwo i turystyka. Po ropie naftowej turystyka jest więc aktorem, który wzmocni norweski eksport wraz z innymi gałęziami przemysłu eksportowego - podsumowuje Krohn Devold.
Menon Economics szacuje, że eksport turystyki będzie rósł o 3–4 procent rocznie do 2030 r., co da całkowity eksport turystyczny o wartości około 90 miliardów NOK. nho reiseliv
Konkretne wytyczne dla całej branży turystycznej Krajowa Rada Eksportu zaprezentuje zimą tego roku.
Helenorgeeksporterer, Nærings- og fiskeridepartementet, NHO Reiseliv, MojaNorwegia
Reklama