Biznes i gospodarka
Polska pomogła Norwegii ustanowić nowy rekord eksportu owoców morza
4

Norwegia notuje kolejne rekordy, ale... liczone w koronach. Wartość eksportu w euro spada. Fot. Adobe Stock, licencja standardowa
W październiku norweski eksport ryb i owoców morza osiągnął rekordowy poziom. Kraj fiordów wyeksportował towary rybne o wartości 18,5 mld NOK, co stanowi wzrost o 914 mln w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wynik to najwyższa miesięczna wartość eksportu ryb i owoców morza w historii.
Głównym czynnikiem wzrostu była wyjątkowo wysoka wartość eksportu makreli, która odpowiadała niemal za całą październikową zwyżkę. Sprzedaż makreli wyniosła 2,5 mld NOK, co oznacza wzrost o 750 mln w porównaniu do października zeszłego roku.
Jak wyjaśnia Christian Chramer, dyrektor Rady ds. Ryb i Owoców Morza, popyt na norweską makrelę w Azji jest na tyle wysoki, że wzrosła konkurencja i ceny. Równocześnie Rada zauważa, że tak duży wzrost może wywrzeć presję na wartości całego łańcucha dostaw. Niemniej, wynik ten potwierdza silną pozycję norweskiej makreli na międzynarodowym rynku rybnym, podsumował.
Jak wyjaśnia Christian Chramer, dyrektor Rady ds. Ryb i Owoców Morza, popyt na norweską makrelę w Azji jest na tyle wysoki, że wzrosła konkurencja i ceny. Równocześnie Rada zauważa, że tak duży wzrost może wywrzeć presję na wartości całego łańcucha dostaw. Niemniej, wynik ten potwierdza silną pozycję norweskiej makreli na międzynarodowym rynku rybnym, podsumował.
Wartość eksportu wzrasta, ale... spada
W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2024 roku Norwegia wyeksportowała ryby i owoce morza za 143,1 mld NOK, co jest lekkim wzrostem w porównaniu z poprzednim rokiem. W przeliczeniu na dolary wartość ta jest stała, jednak w euro eksport zanotował niewielki, jednoprocentowy spadek.
Chramer wskazuje, że perspektywy na przyszłość są korzystne dzięki niskiej stopie bezrobocia, wzrostowi płac realnych oraz zwiększającej się konsumpcji gospodarstw domowych w UE. Rosnąca siła nabywcza wpływa na gotowość konsumentów do płacenia wyższych cen za norweskie produkty. Eksport do Azji wzrósł o 31 proc., a w UE spadł o 5,00 proc.
Chramer wskazuje, że perspektywy na przyszłość są korzystne dzięki niskiej stopie bezrobocia, wzrostowi płac realnych oraz zwiększającej się konsumpcji gospodarstw domowych w UE. Rosnąca siła nabywcza wpływa na gotowość konsumentów do płacenia wyższych cen za norweskie produkty. Eksport do Azji wzrósł o 31 proc., a w UE spadł o 5,00 proc.

Eksport filetów rybnych również odnotował wzrost – sprzedaż świeżych filetów zwiększyła się o 11 procent, a mrożonych o 39 procent. Fot. Fotolia
Największym importerem ryb i owoców morza pozostaje Polska. Nad Wisłą odbywa się nie tylko konsumpcja produktów, ale także dalsze przetwórstwo zakupionych towarów. Kolejne lokaty w rankingu zajęły Stany Zjednoczone oraz Niderlandia.
Reklama
To może Cię zainteresować
1
08-11-2024 09:39
5
0
Zgłoś
08-11-2024 00:53
0
-7
Zgłoś
08-11-2024 00:51
0
-6
Zgłoś
05-11-2024 12:29
13
0
Zgłoś