Biznes i gospodarka
Miliardowy kontrakt: polska stocznia wybuduje kadłuby dla norweskich wycieczkowców?
2

Hurtigruten podpisało miliardowy kontrakt ze stocznią Kleven. screenshot/hurtigruten.com
Norweski przewoźnik promowy Hurtigruten złożył w stoczni Kleven zamówienie na dwa wycieczkowce ekspedycyjne. Kontrakt opiewa na miliardy koron. W procesie budowy statków udział prawdopodobnie weźmie polska stocznia w Gdyni.
Hurtigruten złożył w stoczni Kleven zamówienie na dwa wycieczkowce ekspedycyjne z wysoką klasą lodową (oznaczenie konstrukcji kadłuba, które mówi o przystosowaniu do żeglugi na akwenach pokrytych lodem – przyp. red.) Jak podaje portalmorski.pl, z nieoficjalnych źródeł wiadomo, że przynajmniej część konstrukcji kadłubów powstanie w gdyńskiej stoczni Crist, z którą Kleven od miesięcy prowadził rozmowy.
Historyczny kontrakt
W kwietniu podpisano list intencyjny na budowę statków. Z kolei w czerwcu, w obecności premier Erny Solberg, Hurtigruten i grupa stoczniowa Kleven zawarły kontrakt na budowę dwóch statków, które wejdą do eksploatacji w latach 2018-2019. Norweskie media określają kontrakt „historycznym”. W dokumencie zawarto także opcję pozwalającą domówić dwa kolejne statki. Niezależnie od tego, jak rozwinie się sytuacja, przedstawiciele Hurtigruten zaznaczyli, że to największe zamówienie w historii firmy. Dokładna wartość kontraktu nie jest znana, ale szacuje się, że opiewa on na kilka miliardów koron.
„Kamień milowy dla norweskiej turystyki”
Kontrakt zawarto po długich, intensywnych negocjacjach. Norweskie media uważają, że jest to kamień milowy dla norweskiej turystyki i przemysłu okrętowego. Inwestycja to do tej pory największe przedsięwzięcie Hurtigruten, operatora norweskiej przybrzeżnej linii pasażersko-towarowej. Wcześniej Kleven zbudował dla tego przewoźnika promowego już trzy statki.
Projekt Rolls-Royce’a
Kontrakt dotyczy budowy dwóch statków, które będą mogły odbywać ekspedycyjne rejsy wycieczkowe w rejonach arktycznych i antarktycznych. Jak podaje portalmorski.pl, w ich budowę będzie zaangażowanych od 150 do 200 pracowników w stoczni, a także dwa-trzy razy więcej u innych podwykonawców.
Statki będą wykorzystywać zaawansowane technologie, które chronią środowisko. Projektem wycieczkowców zajmie się Rolls-Royce we współpracy z z renomowanym norweskim architektem okrętowym Espenem Øino.Nowe jednostki będą miały po 300 kabin. Każda przyjmie na pokład 600 pasażerów. Ich wymiary: 140 m długości, 29 wysokości bocznej (do górnego pokładu nadbudówki), 23 m szerokości i 5,3 m zanurzenia.
Statki będą wykorzystywać zaawansowane technologie, które chronią środowisko. Projektem wycieczkowców zajmie się Rolls-Royce we współpracy z z renomowanym norweskim architektem okrętowym Espenem Øino.Nowe jednostki będą miały po 300 kabin. Każda przyjmie na pokład 600 pasażerów. Ich wymiary: 140 m długości, 29 wysokości bocznej (do górnego pokładu nadbudówki), 23 m szerokości i 5,3 m zanurzenia.
Stocznia w Gdyni wybuduje kadłuby?
Jak nieoficjalnie dowiedział się portalmorski.pl, Kleven od kilku miesięcy rozmawiał o podwykonawstwie kadłubów z przynajmniej jedną polską stocznią – Crist z Gdyni.
Stocznie w Polsce budowały już dla Klevena całe kadłuby, jak i częściowo wyposażone.
Źródło: portalmorski.pl, hurtigruten.com
Stocznie w Polsce budowały już dla Klevena całe kadłuby, jak i częściowo wyposażone.
Źródło: portalmorski.pl, hurtigruten.com
Reklama
To może Cię zainteresować
12-07-2016 08:38
0
0
Zgłoś
11-07-2016 15:15
1
0
Zgłoś