Biznes i gospodarka

Inflacja w Norwegii po raz kolejny wzrosła. Największy problem stanowią ceny prądu

Emil Bogumił

17 kwietnia 2023 11:40

Udostępnij
na Facebooku
Inflacja w Norwegii po raz kolejny wzrosła. Największy problem stanowią ceny prądu

Choć w ostatnich tygodniach ceny prądu nie stanowiły problemu, wyraźnie podrożały w skali roku. Fot. Adobe Stock, licencja standardowa

Wskaźnik CPI w marcu wyniósł 6,5 procenta, poinformowało norweskie Centralne Biuro Statystyczne. W porównaniu z ubiegłym rokiem, głównym czynnikiem wzrostu okazały się stawki za energię elektryczną. Minimalnie potaniały artykuły spożywcze i napoje.
W porównaniu z lutym 2023 roku wskaźnik inflacji wzrósł o 0,2 punktu procentowego. Jak precyzują badacze, sytuacja związana jest z cenami prądu. Energia elektryczna podrożała bardziej niż w tym samym okresie 2022 roku. Bez dopłat do rachunków CPI w marcu wyniosło 7,4 procenta.
12-miesięczna zmiana wskaźnika inflacji z uwzględnieniem dopłaty do prądu (zielony) oraz bez uwzględnienia (czarny).

12-miesięczna zmiana wskaźnika inflacji z uwzględnieniem dopłaty do prądu (zielony) oraz bez uwzględnienia (czarny).Il. SSB

– Wzrost cen spot za energię elektryczną na północy kraju doprowadził do wyższego wskaźnika CPI. Na południu koszty użytkowania prądu spłaszczyły się – tłumaczy Espen Kristiansen, badacz SSB.

Za drożyznę odpowiada żywność, transport i… meble

Porównanie marca 2022 i marca 2023 roku wskazuje, że do wzrostu inflacji najbardziej przyczyniły się ceny:

  • mebli i AGD – 9,7 procent;
  • transportu – 9,1 procent;
  • żywności i napojów bezalkoholowych – 8,6 procent;
  • usług hotelarskich i gastronomicznych – 8,1 procent.

Żadna z analizowanych grup produktów i usług nie odnotowała niższej ceny.
12-miesięczna zmiana procentowa cen głównych grup produktów i usług.

12-miesięczna zmiana procentowa cen głównych grup produktów i usług.Il. SSB

W porównaniu z lutym 2023 roku, w marcu potaniały usługi pocztowe i telekomunikacja (0,1 proc.) oraz napoje alkoholowe i tytoń (0,3 proc.). Trzecią grupą z niższą ceną okazały się żywność i napoje bezalkoholowe. W okresie przedświątecznym sklepy obniżyły ich ceny o średnio 1,7 procent.

Źródło: SSB
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok