Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Reklama

Rata w Norwegii już od618kr

Sprawdź ratę

Usługa realizowana przez DigiFinans.no | Priseksempel: Eff. rente 15,82%, 100 000 kr. over 5 år, etablering 950 kr., Tot. 142 730 kr.

Transport i komunikacja

Norweskie media skrytykowały Polaka. Problemem były nieodpowiednie opony

Martyna Engeset-Pograniczna

03 kwietnia 2024 16:42

Udostępnij
na Facebooku
5
Norweskie media skrytykowały Polaka. Problemem były nieodpowiednie opony

Statens vegvesen, Norweski Zarząd Dróg i Autostrad podaje między innymi, że bieżniki opon zimowych w przypadku aut osobowych powinny mieć przynajmniej 3 milimetry. flickr.com/Arbeiderpertiet/Foto: Bernt Sønvisen/https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Trzykrotnie w ciągu jednej doby – tyle razy droga E10, łącząca Å w Norwegii z Luleå w Szwecji, została zablokowana pod koniec marca. Na kilka godzin. Norweskie media podjęły temat „polskiej ciężarówki” nie dość dobrze przygotowanej do jazdy w trudnych warunkach. Jak się przygotować na mróz, lód i śnieg północnej Norwegii, by uniknąć takich problemów? I czy przerzucanie całej odpowiedzialności na kierowcę było słuszne?
Norwegowie komentujący sprawę w NRK narzekają na kiepskie przygotowanie zagranicznych kierowców, zarówno teoretyczne (brak wiedzy o warunkach na tutejszych drogach), jak i praktyczne (nieodpowiedni sprzęt). Ciężarówka z przyczepą, która spowodowała zator najpierw w Kåringen, potem w okolicy Kanstadbotn i wreszcie nieopodal Lakså, miała za słabe opony i łańcuchy. To plus obfite opady śniegu, nagły atak zimy w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc, okazało się mieszanką wybuchową.

Legalne, ale co z tego?

Håvard Hansen z Assistanse Nor, firmy zajmującej się holowaniem samochodów, który był obecny na miejscu dwóch pierwszych z tych trzech pechowych zdarzeń, przyznał w wywiadzie udzielonym NRK, że sprzęt, jakim dysponował kierowca ciężarówki, nie był nielegalny. Łańcuchy były, ale za słabe. Opony zimowe – podobnie. Hansen, opowiadając o tych ostatnich, zastrzegł: „Są legalne, ale nie tym jeździmy tutaj, w krajach nordyckich”.
Może więc problemem jest także nieprzystawalność prawa do zwyczaju, do lokalnej, wynikającej z doświadczenia, a nie przepisów, wiedzy, które opony zimowe są naprawdę zimowe, a których lepiej uniknąć, bo Norweg – jak Hansen – uznałby je jedynie za „porządne opony letnie”? Na stronie NRK nie zajęto się jednak tego typu wątpliwościami. Autor tekstu wolał skupić się na lekkiej kpinie z polskiego kierowcy. Gdyby nie taka była intencja artykułu, uznano by za nieprzydatną scenkę rodzajową opisaną w wywiadzie: „Co powiedział kierowca, gdy przyjechaliście i uratowaliście go drugi raz tego samego dnia? Nie powiedział za wiele, nie znał angielskiego”. Nieprzyjemności z policją odbywały się już po polsku, dzięki obecności tłumacza.

Niezbędny płatek śniegu

Jak formalnie wyglądają wymagania? Statens vegvesen, Norweski Zarząd Dróg i Autostrad podaje między innymi, że bieżniki opon zimowych w przypadku aut osobowych powinny mieć przynajmniej 3 milimetry. Gdy mowa o ciężarówkach o wadze powyżej 3,5 tony, wymóg zwiększa się do 5 milimetrów. Te wymogi spełniają opony typów M+S, MS, M&S, M-S, (mud and snow – błoto i śnieg), 3PMSF (3 peak mountain snowflake – 3 szczyty z płatkiem śniegu).
Zimowe opony bez kolców są legalnie możliwe do użytku przez cały rok.

Zimowe opony bez kolców są legalnie możliwe do użytku przez cały rok. Źródło: Adobe Stock / licencja standardowa / Roman Babakin

W rejonach najbardziej wysuniętych na północ, Nordland i Tromso og Finmark, obowiązek posiadania opon zimowych obowiązuje nieco dłużej niż w pozostałych częściach kraju, od 16 października do 30 kwietnia (poza tymi miejscami jest to okres od 1 listopada do drugiej niedzieli po Wielkanocy). Jednak lepiej jeździć na zimowych oponach jeszcze dłużej, bo tego mogą wymagać warunki naturalne na drogach.
By uzyskać odpowiednią przyczepność, niezbędne w wielu wypadkach okazują się także łańcuchy i kolce (a łańcuchy przy pojazdach powyżej 3,5 tony w okresie obowiązywania zimowej grubości bieżnika są wręcz obowiązkowe).

Ulgi i sankcje

Niestosujących się do zasad czekają sankcje rzędu kilku tysięcy koron, na przykład 1200 koron za brak łańcucha przy ciężarówce o wadze powyżej 7,5 tony czy 1 000 koron za brak opony zimowej przy pojazdach poniżej tej wagi).
Jeśli opony zimowe dostosowane do czyjegoś pojazdu nie są produkowane lub trudno je zdobyć, można ubiegać się o zwolnienie z obowiązku posiadania ich (formularz dostępny tutaj). Zimowe opony bez kolców są legalnie możliwe do użytku przez cały rok.
Źródła: NRK, Bladet Vesterålen, Statens vegvesen, promy24.com
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Martin19

05-04-2024 18:48

Robi mogę po norwesku ale nie zrozumiesz nikt nie jest idealny ty zez pewnie masz wady God helg

Robi321 Robi

04-04-2024 21:31

Jeżeli zaczynasz się wypowiadać to włącz człowieku słownik bo takie błędy jak robisz to chyba brak skończonej podstawówki

Martin19

03-04-2024 21:29

No cóż .. obserwując norweskie drogi to polskich ciężarówek jest mnustwo .. woza towar z całej Europy do norge oraz sporo towaru z polski .. pewnie miesięcznie wjeżdża kilkanaście tysięcy polskich ciężarówek do norge … zawsze się trafi jakiś dziad trans…. Norweskie firmy tez każą jeździć guwnem Polakom, głowa w sól i idzie do roboty bo zazwyczaj nie znają norweskiego pracownicy w transporcie …. Transport w norge to jedna z najgorszych branż .. patologia !!!!

Myśliwy

03-04-2024 20:21

Minister spraw zagranicznych polski zmienił zdanie po zabójstwie Polaka w Palestynie a jeszcze wczoraj gadał co innego
youtu.be/f-gEdg7jNFY?si=WnxSbBY-u4SDGCUg

Tomasz012

03-04-2024 19:42

To wszystko wina pazernych polskich pracodawcach kierowca moze odmowic jazdy ale znajac realia firm mozna pozegnac sie z robota . Powinni dowalic tak wielka kare dla pracodawcy albo ja w angli robia wymienic wszystko na nowe I rachunek pazernemu szefowi wyslac,po sprawie .

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok