W raporcie zwrócono uwagę na ryzyko związane ze zmęczeniem w europejskim systemie lotnictwa
stock.adobe.com/licencja standardowa
Piloci europejskich linii lotniczych są przemeczeni pracą i często zasypiają podczas lotów. Trzech na czterech z nich, także Norwegów, zgłosiło, że tego lata podczas pracy w kokpicie doświadczyło mikrosnu pięć lub więcej razy w ciągu czterech tygodni.
Liczby te pojawiają się w
raporcie „Pilot Fatique” (Zmęczenie pilotów) opublikowanym przez European Cockpit Association (ECA), organ przedstawicielski pilotów w Europie. W ankiecie przeprowadzonej przez firmę konsultingową Baines Simmons wzięło udział 6893 pilotów z 31 krajów, w tym 192 z Norwegii.
Brak czasu na odpoczynek
Między 1 a 22 lipca 2023 r. zadano pilotom różne pytania dotyczące zmęczenia i czynników bezpieczeństwa związanych ze zmęczeniem. Większość respondentów mieściła się w grupie wiekowej od 30 do 50 lat.
Według Szpitala Uniwersyteckiego w Oslo mikrosen oznacza stan pośredni między snem a czuwaniem.
W raporcie zwrócono uwagę na ryzyko związane ze zmęczeniem w europejskim systemie lotnictwa i przestrzegano przed niedociągnięciami w zarządzaniu bezpieczeństwem.
Według Aerotime 72,9 proc. pilotów stwierdziło, że nie ma wystarczająco dużo czasu na regenerację pomiędzy dyżurami. Ponadto 53,2 proc. ankietowanych uznało, że w liniach lotniczych, dla których pracują, zarządzanie ryzykiem zmęczenia jest „przeważnie złe” lub „złe”.
Choć piloci są zmęczeni, wielu nie ma odwagi zgłosić, że nie są w stanie podjąć się dalszej pracy. stock.adobe.com/licencja standardowa
W szczególności piloci z Norwegii, Luksemburga, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Malty krytycznie oceniają swoich pracodawców za sposób, w jaki radzą sobie ze zmęczeniem pilotów. ECA podkreśla również, że „tylko 10,8 proc. pilotów odpowiedziało, że raporty dotyczące zmęczenia skłoniły ich linię lotniczą do wprowadzenia zmian operacyjnych w celu poprawy bezpieczeństwa”, podczas gdy 13,2 proc. stwierdziło, że ich pracodawcy „dobrze komunikują się z załogą w sprawie raportów o zmęczeniu”.
Boją się konsekwencji
Choć piloci są zmęczeni, wielu nie ma odwagi zgłosić, że nie są w stanie podjąć się dalszej pracy. Ponad 60 proc. ankietowanych martwiło się negatywnymi konsekwencjami odmowy przedłużenia godzin pełnienia obowiązków lotniczych.
– Są to niepokojące sygnały i wyraźne przesłanki wskazujące, że w wielu europejskich liniach lotniczych ryzyko zmęczenia pilotów nie jest dobrze zarządzane – mówi prezes ECA Otjan de Bruijn. – Mamy nadzieję, że Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i władze krajowe w całej Europie dokładnie zapoznają się z naszym raportem i podejmą niezbędne działania, aby zapewnić, że linie lotnicze gwarantują skuteczne systemy raportowania zmęczenia i we właściwy sposób radzą sobie z zagrożeniami bezpieczeństwa związanymi z wyczerpanem – podsumowuje Philip von Schöppenthau, sekretarz generalny ECA.
04-11-2023 15:19
10
0
Zgłoś